معوقات توظيف استراتيجيات الذكاء الاصطناعي في التدريس بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة من بجامعة الجفارة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس
Keywords:
Artificial Intelligence, Physical Education, Teaching Methods, Obstacles, Faculty Members. Artificial Intelligence, Physical Education, Teaching Methods, Obstacles, Faculty Members.Abstract
This research aims to diagnose the obstacles hindering the employment of artificial intelligence (AI) strategies in teaching at the Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Al-Jafara University, from the perspective of faculty members, and to identify and classify the most prominent of these obstacles according to their impact level. The researcher used the descriptive analytical method and applied a questionnaire to a sample of (20) faculty members at the college. The results revealed multiple obstacles, with financial and material obstacles ranking first with a mean score of (3.750), followed by legislative and administrative obstacles (mean = 3.565), then human obstacles (mean = 3.375), and finally technical and technological obstacles (mean = 3.305). The results also highlighted that the most prominent individual obstacles were "Lack of specialized training" and "Lack of dedicated funding for purchasing software," both with a mean score of (4.15), followed by "Lack of financial support for training" (mean = 4.05). The research concluded that the application of AI strategies requires a comprehensive and integrated approach addressing financial, human, and administrative obstacles simultaneously. It recommended allocating a sufficient budget, developing comprehensive training programs, establishing a clear strategic plan, creating an effective incentive system, simplifying administrative procedures, and supporting the development of smart technologies that support the Arabic language.
Downloads
References
1. أبا حسين، وداد بنت عبد الرحمن(2024) تطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس والباحثين الاستخدام التشات جي بي تي Chat GPT في التعليم الجامعي: دراسة تجريبية. مجلة البحوث التربوية والنوعية، (25)، .2
2. أحمد جار الله عبدالله (2024) معوقات تطبيق أنظمة الذكاء الاصطناعي فى كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة بالعراق. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 34 (4), 264–285. https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i4.815
3. أحميدة م. م. ض. . (2025). دور تقنيات الذكاء الاصطناعي في تحليل وتحسين متطلبات بيئة العمل لأعضاء هيئة التدريس التربية البدنية. مجلة الاصالة, 6(11). استرجع في منhttps://alasala.alandalus-libya.org.ly/ojs/index.php/aj/article/view/927
4. أحميدة مجدي محمد ضو, و غوار عبدالحافظ المبروك محمد. (2021). التعليم الإلكتروني الواقع والمعوقات التي تواجه أعضاء هيئة تدريس التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعة الزاوية دراسة ميدانية". مجلة القرطاس, عدد الجزء الاول (يونيو) https://alqurtas.alandalus-libya.org.ly/ojs/index.php/qjhar/article/view/277.
5. ولاء يسري رشاد أبو الفضل (2025) معوقات توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي لأعضاء هيئة التدريس بأقسام التربية الإسلامية بجامعة الأزهر وإجراءات التغلب عليها. جملة كلية التربية- جامعة عني شمس، المجلد التاسع والأربعون (الجزء الثاني(
6. الرواحي، محمد بن مبروك بن سالم (2020) معوقات توظيف التقنيات الحديثة وتطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس التربية الإسلامية من وجهة نظر المعلمين بسلطنة عمان. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة الأندلس،( 83)، 62 -92.
المراجع الاجنبية
1. Almansoori, S. S., & Al-Tahitah, A. N. (2021). The Role of Artificial Intelligence in The Decision-Making Process at The Ministry of Interior in The United Arab Emirates. Journal of Almaarif University College, 32(3. )
2. Al-Mansour, W. M. J. (2022). Artificial Intelligence and Its Relationship to Improving the Quality of Administrative Decisions in the Ministry of Youth and Sports - Iraq [Unpublished PhD thesis]. Alexandria University .
3. Wang, Y., & Wang, X. (2024). Artificial intelligence in physical education: comprehensive review and future teacher training strategies. Frontiers in public health, 12, 1484848. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1484848
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







