واقع استخدام أساليب التقويم البديل في تقييم أداء طلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعة الجفارة
Keywords:
Alternative Assessment, Portfolio, Self-Assessment, Physical EducationAbstract
This study aimed to identify the reality of using alternative assessment methods (portfolio, self-assessment) in evaluating the performance of students at the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at Al-Jafara University. The study adopted the descriptive survey approach, and a questionnaire was applied to a sample of (20) faculty members. The results showed that the degree of use of alternative assessment methods was medium to low, with the arithmetic mean for portfolio use being (3.34) and for self-assessment (3.18). The results also revealed main obstacles represented by the need for professional development programs (4.47), student density (4.37), and lack of course time (4.30). While positive trends towards the benefits of these methods were shown, with the arithmetic mean of the trends axis being (3.87). The study recommended providing professional development programs, preparing a unified guide, and providing the necessary technical support to activate the use of these methods.
Downloads
References
1. أبو مطلق، هناء خليل محمود. (2012). فاعلية استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني لتنمية بعض الكفايات التدريسية لدى الطالبات المعلمات بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الأزهر - غزة.
2. الصراف، قاسم. (2002). القياس والتقويم في التربية والتعليم. دار الكتاب الحديث.
3. العرابي، محمد سعد. (2004). فعالية التقويم البديل على التحصيل والتواصل وخفض قلق الرياضيات لتلاميذ المرحلة الابتدائية. في أوراق المؤتمر العلمي الرابع للجمعية المصرية لتربيويات الرياضيات (ص. 177-245). الجمعية المصرية لتربيويات الرياضيات.
4. العامري، محمد حسن أحمد. (2022). واقع استخدام أعضاء هيئة التدريس في كليتي التربية والبنات بجامعة سيئون للتقويم البديل من وجهة نظرهم. مجلة جامعة المهرة للعلوم الإنسانية، 3(2)، 202–231. https://doi.org/10.71311/mjh.v3i2.9
5. العجوري، محمود حسين. (2025). التقويم البديل كاتجاه حديث في تقويم أداء تلاميذ المرحلة الأساسية في فلسطين. المجلة العربية للنشر العلمي، (79)، 280-305.
6. عديلي، نداء حسن حسين، ونصار، يحيي حياتي بكر. (2010). أثر استخدام أساليب التقويم البديل (ملف إنجاز الطالب) في دافعية وتحصيل طلبة الصف الثالث في مرحلة التعليم الأساسي (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الهاشمية.
7. عزي، ايمان، واسعادي، فارس. (2021). ملف الانجاز كأسلوب بديل ومتكامل في التقويم التربوي. مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية، 4(2)، 870-879.
8. علام، صلاح. (2009). التقويم التربوي البديل أسسه النظرية والمنهجية وتطبيقاته الميدانية. دار الفكر العربي.
9. شمس، محمد احمد حسن. (2020). أثر استخدام التقويم البديل (ملفات الإنجاز الإلكترونية) في الارتقاء بمستوى الطموح الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية الرياضية. مجلة علوم الرياضة، 33، 72-99.
10. معشي، خالد بن محمد، والمقحم، إبراهيم بن مقحم. (2017). تقييم واقع استخدام معلمي العلوم للتقويم البديل في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض. مجلة العلوم التربوية، (10)، 239-269.
11. مناصرية، محمد. (2023). مدى إثارة أساليب التقويم التربوي في ظل إصلاح المنظومة التربوية للدافعية نحو الانجاز الدراسي لدى تلاميذ الطور الثانوي. Revue des Sciences Humaines & Sociales, 9(1), 474-502. https://asjp.cerist.dz/en/article/221676
المراجع الأجنبية
12. Buhagiar, M. A. (2007). Classroom assessment within the alternative assessment paradigm: Revisiting the territory. Curriculum Journal, 18(1), 39–56. https://doi.org/10.1080/09585170701292174.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







