أثر مهارات التفاعل في تحسين رضا المرضى عن جودة الخدمات الصحية دراسة تطبيقية على المؤسسات الصحية في مدينة الخمس – ليبيا

Authors

  • على عبدالنبي البريدان جامعة المرقب - كلية الاقتصاد الخمس Author
  • خالد عمران كرماد جامعة المرقب - كلية الاقتصاد الخمس Author
  • شكري عبدالكريم الصغير جامعة المرقب - كلية الاقتصاد الخمس Author

Keywords:

Interaction skills, healthcare service quality, effective communication, empathy, active listening, clarity of information.

Abstract

study explores the role of interaction skills in enhancing patients' perceptions of the quality of healthcare services provided in private healthcare institutions in Al-Khums. The aim is to assess the impact of effective communication skills, empathy, active listening, and clarity of information on improving patient satisfaction and the quality of care provided. Data were collected through questionnaires distributed to a sample of patients receiving healthcare services in these institutions, and the results were analyzed using appropriate statistical methods.

The findings revealed a statistically significant positive relationship between interaction skills and patient satisfaction with healthcare services. The study highlighted that effective communication and empathy significantly enhance patients' feelings of being cared for, positively affecting their overall healthcare experience. Additionally, active listening impacted patient satisfaction by addressing concerns and fostering trust and support during care. This underscores the importance of providing clear, understandable information to improve patient experience.

The study recommends developing training programs to improve empathy and active listening skills among healthcare providers and offering clear, accurate information to patients about their health and treatment plans. Furthermore, it suggests enhancing the technical aspects of healthcare services, focusing on medical and technical competence to ensure the delivery of high-quality care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الهلة, & محمد. إدارة الجودة الشاملة في قطاع الخدمات الصحية في الجزائر دراسة حالة عينة من المستشفيات العامة والعيادات الخاصة.

فرج حسن رضوان, ع. (2021). دور مهارات التعامل مع المرضى فى تحسين مستوى جودة الخدمة الصحية دراسة تطبيقية على المرضى المتعاملين مع مستشفيات جامعة المنوفية. المجلة العلمية للإقتصاد و التجارة, 51(4), 113-166.

قطان, أ. م. ن. ع., عبدالرحمن, أ. م. ن., المالکي, & ساعد, م. (2021). أثر مهارات التواصل اللفظي لدى الأطباء على رضا المرضى دراسة تطبيقية على المرضى بمدينة الملک عبد الله الطبية. مجلة البحوث التجارية, 43(1), 155-182.

مكي, الحاج, حواس, & مولود. (2021). أثر أبعاد جودة الخدمات الصحية على ولاء المرضى (دراسة حالة عيادة أمينة بولاية البليدة–الجزائر-). Revue Organisation et Travail, 10(3), 209-226.

مويسي, & الله, ع. (2022). أثر جودة الخدمة الصحية على رضا الزبون. جامعة العربي التبسي تبسة.

المراجع الأجنبية:

Nelson, J., Nichols, T., & Wahl, J. (2017). The cascading effect of civility on outcomes of clarity, job satisfaction and caring for patients. Interdisciplinary Journal of Partnership Studies, 4(2).

Zolnierek, K. B. H., & DiMatteo, M. R. (2009). Physician communication and patient adherence to treatment: a meta-analysis. Medical care, 47(8), 826-834.

Nelson, J., Nichols, T., & Wahl, J. (2017). The cascading effect of civility on outcomes of clarity, job satisfaction and caring for patients. Interdisciplinary Journal of Partnership Studies,

McCabe, C. (2004). Nurse-patient communication: An exploration of patients’ experiences. Journal of Clinical Nursing, 13(1), 41-49. https://doi.org/10.1046/j.1365-2702.2003.00821.x

Hojat, M., Louis, D. Z., Markham, F. W., Wender, R., Rabinowitz, C., & Gonnella, J. S. (2011). Physicians' empathy and clinical outcomes for diabetic patients. Academic Medicine, 86(3), 359-364. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3182086fe1

Wens, J., Vermeire, E., Royen, P. V., Sabbe, B., & Denekens, J. (2013). GPs' perspectives of type 2 diabetes patients' adherence to treatment: A qualitative analysis of barriers and solutions. BMC Family Practice, 6, 20. https://doi.org/10.1186/1471-2296-6-20

McCarthy, B., O'Donovan, M., & Twomey, A. (2015). Person-centred communication: Design, implementation and evaluation of a communication skills module for undergraduate nursing students – An Irish context. Contemporary Nurse, 49(1), 26-36. https://doi.org/10.1080/10376178.2015.1010255

Haskard Zolnierek, K. B., & DiMatteo, M. R. (2009). Physician communication and patient adherence to treatment: A meta-analysis. Medical Care, 47(8), 826-834. https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e31819a5acc

McCoy, S., Thomas, S., & Norman, P. (2016). The role of communication clarity in patient adherence: A mixed-methods study. Patient Education and Counseling, 99(3), 420-426. https://doi.org/10.1016/j.pec.2015.10.011

Downloads

Published

2025-10-13

How to Cite

أثر مهارات التفاعل في تحسين رضا المرضى عن جودة الخدمات الصحية دراسة تطبيقية على المؤسسات الصحية في مدينة الخمس – ليبيا. (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(ملحق 36), 85-93. https://cjos.histr.edu.ly/index.php/journal/article/view/239

Similar Articles

1-10 of 46

You may also start an advanced similarity search for this article.