العلاقة بين ممارسة الأنشطة الترويحية وإشباع الحاجات النفسية والسلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Keywords:
Recreational activities – Psychological needs fulfilment – Aggressive behaviour – Primary school students – Children’s psychological well-beingAbstract
This study investigates the impact of recreational activities on fulfilling psychological needs and reducing aggressive behaviour among primary school students by comparing participants and non-participants. Recreational activities are essential for children’s psychological and social development, particularly in the primary stage, which forms the foundation for behavioural, social, and emotional skills. A descriptive-analytical comparative approach was employed. The study population included primary school students, with a random sample of participants and non-participants selected from various schools to ensure representation. Valid and reliable measurement tools assessed psychological needs fulfilment and aggressive behaviour. Results indicated that students engaging in recreational activities exhibited higher levels of psychological needs satisfaction and lower levels of aggressive behaviour compared to non-participants. Strong positive correlations were found between recreational activity participation and psychological needs fulfilment, while strong negative correlations were observed between participation and aggressive behaviour. Additionally, a negative correlation existed between psychological needs fulfilment and aggressive behaviour, These findings highlight the significant role of recreational activities in enhancing children’s psychological well-being, reducing aggression, and developing social and emotional skills, thereby promoting holistic growth. The study recommends integrating recreational activities into school curricula, training teachers to design and implement such activities effectively, and fostering collaboration between schools and families to encourage active participation.
Downloads
References
- عطية بدر، أميرة فتحي. (2022). تأثير برنامج أنشطة ترويحية جماعية على أعراض الشخصية التجنّبية لدى طلاب المرحلة الأولى من التعليم الأساسي. مجلة علوم الرياضة، 35(22)، 1 20
2- فراج، دعاء إبراهيم محمد. (2020). الحاجات النفسية في ضوء نظرية محددات الذات. حوليات آداب عين شمس، 48(3)، 272‑279.
3- الحارثي، سعاد. (2023). السلوك العدواني في البيئة المدرسية وأسبابه وأساليب الحد منه. مجلة علم النفس التربوي، 17(2)، 88–107.
4- الزيدي، محمد. (2022). أثر الأنشطة اللاصفية في تنمية مهارات التواصل وضبط الانفعال لدى الأطفال. مجلة التربية الحديثة، 9(3), 65–83.
5- عبد الله، رائد. (2024). الأنشطة الترويحية ودورها في تنمية الصحة النفسية لتلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة البحوث التربوية والنفسية العربية، 18(1), 77–98.
6- يوسف، منى. (2021). العلاقة بين إشباع الحاجات النفسية والسلوك العدواني لدى الأطفال في البيئة المدرسية. مجلة علم النفس التربوي، 14(2), 55–72.
7- هامل زين الدين، كعوان محمد. (2022). السلوك العدواني: أشكاله وأسبابه والآثار الناجمة عنه. مجلة دراسات نفسية وتربوية، 8(2)، 119‑139
8- Al-Harbi, S. (2022). The impact of school-based recreational programs on aggressive behavior among children. Arab Journal of Psychological Sciences, 8(2), 101–119
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







