دور الشركات السياحية في تسويق الخدمات الفندقية دراسة تطبيقية على فندق التوفيق بلازا
Keywords:
الخدمات الفندقية ، الشركات السياحية ، التسويق ، المبيعات ، السياحةAbstract
Tourism companies are best placed to market tourism services, so this aspect warrants study and analysis. The researcher studied this topic, namely the role of tourism companies in marketing hotel services. The research aimed to find a solution to the problem of hotel management's failure to engage with tourism companies in marketing services. To obtain more accurate information, the researcher relied on a questionnaire form, which was randomly distributed to a sample of (53) employees at Al Tawfiq Plaza Hotel. The percentage method was used. It is worth noting that the researcher sought to prove the hypothesis that there is a statistically significant relationship between tourism companies and the marketing of hotel services. To achieve the research objectives, the researcher applied the descriptive and analytical approach. The research reached several results, including: the hotel's engagement with tourism companies increases sales, in addition to the hotel granting companies financial and moral discounts. At the same time, the researcher also works to use the criteria method for selecting tourism companies. The researcher believes that the hotel should take into account the opinions of tourism companies in the process of marketing hotel services. Hotel management must also work according to the requirements of tourism companies for successful marketing. Hotel management must focus on an effective system for motivating and encouraging tourism companies, whether financial or indirect. Keywords: hotel services, tourism com.
Downloads
References
1- إبراهيم، محمد محمد، المدخل الحديث في إدارة التسويق، دار الولاء الحديثة للنشر والتوزيع، القاهرة، 1989م.
2- إبراهيم محمد، إدريس ثابت عبدالرحمن، المدخل الحديث في تدريس التسويق، شبين الكوم الولاء للنشر والتوزيع، القاهرة، 1989م.
3- أبوبكر مصطفى، بعيرة وآخرون، الموسوعة الإدارية مصطلحات إدارية مختارة، ط2، جامعة قاريونس، بنغازي، 1991م.
4- توفيق محمد، عبدالمحسن، إدارة المنشأة المتخصصة في الفنادق والمستشفيات والجمارك، دار الفكر العربي، القاهرة، 2006م.
5- محمد حافظ، حجازي، إدارة المنظمات الفندقية ووظائف المنظمة، مؤسسة طيبة للنشر، القاهرة، 2004م.
6- أبي سعيد الدويجي، المفهوم الحديث لإدارة التسويق، دار الحامد، عمان، 2000م.
7- نظام، سويدان، شفيق حداد، التسويق، مفاهيم معاصرة، دار الحامد، عمان، 2003م.
8- ماهر عبدالخالق السيسي، مبادئ السياحة، ط1، مجموعة النيل العربية، القاهرة، 2001م.
9- ماهر عبدالخالق السيسي، شركات سياحية ووكلاء السفر، ط1، دار الولاء الحديث، القاهرة، 2006م.
10- محمد أمين السيد، إدارة الفنادق ورفع كفاءتها الإنتاجية، دار وائل للنشر، عمان، 1998م.
11- محمد عبدالفتاح الصيرفي، الإدارة الرائدة، دار الصنعاء، عمان، 2003م.
12- محمد فريد الصحن، التسويق، الدار الجامعية، الإسكندرية، 2001م.
13- طلعت أسعد عبدالحميد، التسويق مدخل تطبيقي، ط7، مكتبة عين شمس، القاهرة، 1989م.
14- طلعت أسعد عبدالحميد، التسويق الفعال الأساسيات والتطبيق، ط7، الدار المتحدة للإعلان، القاهرة، 1997م.
15- محمود جاسم، الصيدعي، مدخل إلى التسويق المتقدم، دار زهران للنشر، عمان، 1999م.
16- هاني، الضمور، عبدالله حلمي، إدارة القنوات التسويقية، الجامعة الأردنية، عمان، 1993م.
17- ناجي، معلا، رائف توفيق، أصول التسويق مدخل استراتيجي، المكتبة الوطنية، عمان، 1998م.
18- بشير العلاق، وحميد الطائي، تسويق الخدمات مدخل استراتيجي، دار زهران للنشر، عمان، 1995م.
19- قحطان العبدلي، بشير العلاق، التسويق أساسيات ومبادئ، دار زهران للنشر، عمان، 1999م.
20- سليم، عبدالرحمن، شركات سياحية ووكلاء السفر، مؤسسة الثقافة، جامعة الإسكندرية، 1994م.
21- زكي خليل، المساعد، التسويق المفهوم الشامل، ط2، دار زهران للنشر، عمان، 2001م.
22- سعيد محمد المصري، إدارة وتسويق الأنشطة الخدمية (المفاهيم والاستراتيجيات)، الدار الجامعية، الإسكندرية،2022م.
23- محمود صادق، بازرعة: إدارة التسويق، المكتبة الأكاديمية، القاهرة، 2001م.
24- تامر ياسر، البكري، إدارة التسويق، منشورات جامعة بغداد، 1981م.
25- محمد مصطفى، التسويق الاستراتيجي للخدمات، دار المناهج، عمان، 2003م.
26- محمد حافظ حجازي، إدارة الموارد الفندقية الشراء والاستلام والتخزين، مكتبة عين شمس، القاهرة، 1978م.
27- خالد، مقابلة، التسويق الفندقي مدخل شامل، دار زهران للنشر، عمان، 1998م.
28- ياسين الكحلي، إدارة الفندق والقرى السياحية، دار الدفاء للطباعة والنشر والتوزيع، الإسكندرية، 1998م.
29- ماهر عبدالعزيز، توفيق، مبادئ إدارة الفنادق، دار زهران للنشر، عمان، 1996م.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







