الضغوط النفسية وعلاقتها بمستوى الاحتراق الوظيفي لدى معلمي مرحلة التعليم الأساسي دراسة ميدانية في مدارس التعليم الخاص بمدينة العجيلات
Abstract
Study Title: Psychological Stress and its Relationship with the Level of Job Burnout among Basic
Education Teachers: A Field Study in Private Education Schools in Al Ajaylat City.
Objective: This study aimed to reveal the nature of the correlational relationship between
psychological stress and job burnout (in its three dimensions) among basic education teachers in
private schools in Al Ajaylat City, and to examine differences based on gender and years of
experience.
Methodology and Sample: The study adopted the descriptive-analytical method. The study
sample consisted of (550) male and female teachers from private schools in Al Ajaylat City. A
validated questionnaire containing stress and burnout scales was used as the main instrument.
Key Findings: The statistical analyses using the SPSS program yielded the following main results:
1. The level of psychological stress among teachers was found to be High ($\bar{X}$ =
3.95), with the highest pressure originating from "workload" and "financial stress".
2. The level of job burnout was Medium to High ($\bar{X}$ = 3.80), dominated by the
Emotional Exhaustion dimension.
3. A strong, positive, and statistically significant correlation was found between
psychological stress and job burnout ($r$ = 0.78, $p < 0.01$), confirming that stress is a
major predictor of burnout.
4. Statistically significant differences in job burnout were attributed to the gender variable,
favoring females (higher burnout levels).
5. Statistically significant differences in job burnout were attributed to the years of
experience variable, favoring less experienced teachers (less than 5 years).
Main Recommendations: The study recommended that educational administrations must
intervene by restructuring the workload, providing better financial support, and activating
professional psychological counseling programs and mentorship for new teachers to
mitigate job burnout.
Downloads
References
1. الزغلول، عماد عبد الرحيم. (2010). مبادئ علم النفس التربوي. (ط4). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
2. الزعبي، أحمد محمد. (2015). الاحتراق الوظيفي لدى معلمي المدارس الأساسية وعلاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية. مجلة دراسات العلوم التربوية، 42(4)، 135-150.
3. عثمان، سيد أحمد. (2007). الاحتراق النفسي لدى العاملين في المهن الإنسانية والتعليمية. القاهرة: دار الفكر العربي.
4. العمري، فوزية بنت عبد الرحمن. (2014). الضغوط المهنية وعلاقتها بالاحتراق الوظيفي لدى معلمات التعليم العام في مدينة الرياض. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.
5. المطيري، ناصر بن عوض. (2012). الضغوط النفسية لدى معلمي المدارس وعلاقتها بالرضا الوظيفي. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، 13(1)، 1-25.
6. هيكل، صفاء عبد العزيز. (2019). علم النفس المهني وتحديات بيئة العمل. الإسكندرية: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.
7. سليمان، عبد الرحمن. (2020). الضغوط النفسية وميكانيزمات التكيف: مدخل نظري وتطبيقي. بيروت: دار الكتب العلمية.
8. أبو النصر، مدحت محمد. (2018). الضغوط النفسية والمهنية وأساليب مواجهتها. القاهرة: المجموعة العربية للتدريب والنشر.
ثانياً: المراجع باللغة الأجنبية
9.Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing Company.
10.Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory Manual (3rd ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
11.Selye, H. (1976). The stress of life (Rev. ed.). New York: McGraw-Hill.
12.Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands–resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512.
13.Schaufeli, W. B., & Enzmann, D. (1998). The Burnout Companion to Study and Practice: A Critical Analysis. London: Taylor & Francis.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








