تقييم مستوى تطبيق معايير جودة التعليم المحاسبي بمؤسسات التعليم التقني من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم التقني بطرابلس

Authors

  • علي بن سلامة العلوم الإدارية والمالية، المعهد العالي للعلوم والتقنية طرابلس، طرابلس، ليبيا , Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/.v10i37.471

Keywords:

(Accounting Education Quality – Technical Education – Feedback Mechanisms – Curriculum Alignment – Labor Market

Abstract

This study aims to assess the extent to which accounting education quality standards are applied within technical education institutions in Tripoli, Libya, from the perspective of faculty members, The research emerges in response to persistent challenges facing accounting education in Libya, including limited alignment with international standards and institutional deficiencies in curriculum development and quality assurance mechanisms, A descriptive -analytical methodology was adopted, utilizing a structured questionnaire comprising 18 items distributed to a comprehensive sample of accounting faculty, A total of 26 valid responses were analyzed.

Findings revealed that the overall level of quality standards implementation is moderate to weak, with mean scores ranging between 2.12 and 2.51 According to the study's scale, Inferential statistical analysis showed no significant differences in perceptions based on academic qualification or years of experience, However, statistically significant differences were found based on academic rank and professional training, indicating that more senior and trained faculty members demonstrate greater awareness and critical evaluation of quality practices.

The study recommends enhancing faculty involvement in curriculum development, providing continuous professional training, activating stakeholder feedback mechanisms, and aligning academic programs with international standards such as IAES and AACSB, These measures are essential to improving the quality of accounting education and strengthening graduate readiness for both local and global labor markets.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: المراجع العربية

1. إبراهيم، نهلة محمد السيد، عبده، أحمد عبد الله خليل (2022)، أثر تبني ممارسات التعليم عن بعد على جودة التعليم المحاسبي في ظل جائحة كورونا. المجلة العلمية للدراسات والبحوث المالية والتجارية، كلية التجارة، جامعة دمياط، 3(2)، الجزء الثاني.

2. إشميلة، ميلاد رجب، الطرلي، محمد مفتاح (2013)، مدى التوافق بين مناهج التعليم المحاسبي ومتطلبات سوق العمل من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وخريجي أقسام المحاسبة بالجامعات الليبية. مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية، كلية الاقتصاد والتجارة، جامعة المرقب، زليتن، العدد الأول.

3. بو حفص، سميحة، معاليم، سعاد (2021)، الارتقاء بالتعليم المحاسبي لتحقيق متطلبات ممارسة مهنة المحاسبة، المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية، 8(2).

4. الشريف، جعفر عثمان (2023)، أثر التعليم الإلكتروني في تنمية المهارات لدى طالبات المحاسبة في الجامعات السعودية في ضوء متطلبات معيار التعليم المحاسبي (3). مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، مجلس النشر العلمي، جامعة الكويت، العدد 188.

5. عبد المطلب، شيماء أبو المعاطي (2022)، الاستفادة من معايير التعليم المحاسبي الدولي في تحقيق جودة الحياة التعليمية بكليات التجارة بمصر. مجلة الإسكندرية للبحوث المحاسبية، كلية التجارة، جامعة الإسكندرية، 6(3)..

6. الجحدلي، أ. ع.، وعبد الرحمن، ن. إ. (2019). مدى ملاءمة التعليم المحاسبي في الجامعات السعودية لمتطلبات سوق العمل: دراسة استكشافية، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، 3(2)، 4682 - .

7. العنسي، علي علي (2022)، مدى إيفاء التعليم المحاسبي بمتطلبات سوق العمل. مجلة جامعة الأنبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، 14(3)..

8. الفكي، الفاتح الأمين عبد الرحيم، الحسن، محجوب الطيب محمد (2022)، مدى تطبيق متطلبات معايير التعليم المحاسبي الدولية في مناهج التعليم المحاسبي بالجامعات السودانية ودورها في رفع كفاءة الخريجين. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، جامعة العلوم والتكنولوجيا، اليمن، 15(51).

9. مرجين، وآخرون (2019)، الجودة وضمانها في الجامعات والأكاديميات الليبية الحكومية، الواقع وإمكانيات التطوير. الجمعية الليبية للجودة والتميز في التعليم، دار الكتب الوطنية، بنغازي.

ثانياً المراجع الأجنبية

1. Babalola, Y. A. (2013), The role of IFAC in enhancing accounting education and practice. International Journal of Accounting and Financial Reporting, 3(2), 1–15. https://doi.org/10.5296/ijafr.v3i2.4192

2. Ball, D. (1985), What is quality in higher education? In D. Ball & J. Wilkinson (Eds.), Quality assurance in higher education (pp. 96–101). SRHE/Open University Press.

3. Barnett, R. (1988), Understanding quality in higher education: The need for a theory of quality. Higher Education Quarterly, 42(3), 213–228. https://doi.org/10.1111/j.1468-2273.1988.tb01597.x

4. Suwaid, M. A., & Abdullhameed, M. W. (2024). The quality of accounting education in the Iraqi environment – Reality and aspirations. International Journal for Quality Assurance, 7(2), 271–282. https://doi.org/10.34028/ijqa/7/2/271

5. Middlehurst, R., & Vroeijenstijn, A. (1992), Quality review and assurance in higher education. European Journal of Education, 27(1), 3–11. https://doi.org/10.2307/1503703

6. Omotehinse, T., & Enofe, E. S. A. (2023), Recent development in accounting education and accounting practice. Cognizance Journal of Multidisciplinary Studies, 3(9).

7. Vroeijenstijn, T. (1992), External quality assessment, servant of two masters? The Netherlands university perspective. In A. Craft (Ed.), Quality assurance in higher education: Proceedings of International Conference, Hong Kong 1991. The Falmer Press.

8. Zenuni, F., & Miti, F. (2017), The role of international education standards in improving accounting education. European Journal of Economics and Business Studies, 3(1), 45–52.

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

تقييم مستوى تطبيق معايير جودة التعليم المحاسبي بمؤسسات التعليم التقني من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم التقني بطرابلس. (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 1631-1660. https://doi.org/10.65405/.v10i37.471