الألعاب الإلكترونية وعلاقتها بالعزلة الاجتماعية دراسة ميدانية على عينة من طلبة المرحلة الثانوية بمدينة مصراتة
DOI:
https://doi.org/10.65405/2g920663Keywords:
Play - Electronic Games - Social Isolation.Abstract
This study aimed to explore the relationship between the use of electronic games and social isolation among secondary school students in the city of Misrata. The study was designed using a descriptive-analytical approach, relying on the social survey method with a sample, due to its consistency with the nature of the topic. A non-probability convenient sample of 125 secondary school students was selected.
Given that the study was conducted during the summer school holiday, questionnaires were distributed and collected from students gathering in parks, resorts, and tourist villages within the city, as these locations are the most attractive for students during the summer break.
The study employed the Symbolic Interactionism Theory to interpret the relationship between students' exposure to electronic games and their impact on social interaction patterns. This theoretical framework focused on analyzing how individuals perceive the meanings of electronic games and determining their reflections on the ways they communicate with their social environment.
The study results outlined a set of conclusions related to its hypotheses, the most notable of which was the absence of a statistically significant correlation between the use of electronic games and interaction with friends, as well as the lack of a statistically significant correlation between electronic games and social mixing (socializing). On the other hand, a correlation was found between electronic games and family communication, in addition to a statistically significant relationship between electronic games and social withdrawal. Furthermore, the results revealed statistically significant differences in the relationship between electronic games and social mixing according to the participants' gender variable, while no statistically significant differences were observed in aspects related to interaction with friends, family communication, or social withdrawal based on the respondents' gender. Conclusively, the study presented a set of recommendations, the most important of which included enhancing awareness within families and educational institutions about the importance of using electronic games in a balanced manner, and calling for the expansion of field studies to include different age groups and various geographical areas.
Downloads
References
1. أعجال، فتحية سالم سالم. (2024). إدمان الألعاب الإلكترونية كمنبئ بالعزلة الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة سبها. مجلة العلوم الإنسانية العربية، 5(1)، 1-18.
2. الحاج، محمد مولود محمد. (2024). الألعاب الإلكترونية وأثرها على المهارات السلوكية والاجتماعية والنفسية. مجلة القرطاس، 1(25)، 86-111.
3. عجاج، زياد أحمد. (2022). الإعلام الرقمي والاجتماعي وآثاره على الفرد والمجتمع. لبنان: المؤسسة الحديثة للكتاب.
4. براهمي، عبد الرؤوف. ضافري، منير. (2020). أثر استخدام الألعاب الإلكترونية على الطلبة الجامعيين- لعبة ببجي نموذجا. جامعة العربي بن مهيدي- أم البواقي، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، قسم العلوم الإنسانية.
5. صوفان، فاطمة. قجبور، آمال. (2020). أثر الألعاب الإلكترونية عبر الهواتف الذكية على سلوك المراهقين. جامعة محمد الصديق بن يحي، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم علوم الإعلام والاتصال.
6. رمضان، نورا طلعت إسماعيل. (2020). العلاقات الاجتماعية لمستخدمي الألعاب الإلكترونية عبر الإنترنت: لعبة ببجي نموذجا. المجلة العربية للنشر العلمي، 14، 446-498.
7. سعادو، هناء. بن مرزوق، نوال. (2016). الألعاب الإلكترونية العنيفة وعلاقتها بانتشار ظاهرة العنف المدرسي. جامعة الجيلالي بونعامة خميس مليانة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم العلوم الاجتماعية، تخصص سيسيولوجيا العنف والعلم الجنائي.
8. السويلمي، شذى بنت علي. (2014). إدمان استخدام الأجهزة الإلكترونية وعلاقته بالتفاعل الاجتماعي والثقة بالنفس. جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية والإدارية، قسم علم النفس.
9. قشقوش، إبراهيم زكي علي. (2012). مقياس العزلة الاجتماعية. مجلة الإرشاد النفسي- مصر، 33، 499-529.
10. صلاح الدين، رأفت. (2015). الألعاب الإلكترونية وآثارها على الأطفال. القاهرة: مركز أبواب الإعلام.
11. حمداوي، جميل. (2015). نظريات علم الاجتماع. السعودية: شبكة الألوكة.
12. محمد، عادل عبد الله. (2008). مقياس العزلة الاجتماعية. القاهرة: دار الرشاد.
13. غنيم، السيد رشاد. الرامخ، السيد محمد. عمر، نادية عمر. (2008). النظرية المعاصرة في علم الاجتماع. الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.
14. بوقادوم، وردة. بركة، فايزة. أثر الألعاب الإلكترونية في خلق العزلة لدى أطفال الطور الابتدائي من خلال الهاتف النقال. جامعة الجيلالي بونعامة خميس مليانة، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، قسم العلوم الإنسانية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








