The Impact of Artificial Intelligence on Higher Education Students in Libya: A Case Study of the Computer Science Departments at the Higher Institute of Industrial Technology in Enjeila and Al-Jafara University

المؤلفون

  • Hammida Misbah Salih Higher Institute of Industrial Technology in Enjeila ، المؤلف
  • Saraa Daw Abudawia Higher Institute of Industrial Technology in Enjeila ، المؤلف
  • Asmaa Alhadi Billayl Faculty of Science, Al-Jafara University ، المؤلف

DOI:

https://doi.org/10.65405/.v10i37.599

الكلمات المفتاحية:

Artificial Intelligence, Higher Education in Libya, Higher Institute of Industrial Technology in Enjeila, Al-Jafara University

الملخص

هدفت الدراسة الى دراسة تايثر استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي وفي تحسين مستوي وتعليم ومردودية الطلبة وكيفية تعاملهم مع تطبيقاته بصور متعددة كما تطرقت هذه الدراسة الى معرفة نسبة الطلبة المستخدمين لذكاء الاصطناعي في حل واجباتهم  وكيف يتم استخدامهم له  كما سنكشف في هذه الدراسة على الاثار السلبية والايجابية لاستخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي من وجهة نظر الطلبة , و التحديات الاخلاقية والعلمية  المرتبطة باستخدام الذكاء الاصطناعي ,و معوقات استخدامه في التعليم العالي . تم جمع البيانات اللازمة باستخدام استبيان ةتم تطبيقه على عينة الدراسة والتي بلغت (127). حيث كشفت نتائج الدراسة ان القطاع التعليمي أصبح  يتأثر بشكل كبير بالذكاء الاصطناعي واصبح الطلاب يعتمدون بشكل كبير عليه في إعداد واجباتهم بشكل خاص ودراستهم بشكل عام, وان ادوات الذكاء الاصطناعي تعزز الكفاءة, الكتابة ,والتعليم الشخصي لديهم بشرط وجود تدريب اكاديمي حول كيفية الاستخدام الاخلاقي والمسؤول لأدوات الذكاء الاصطناعي , ووجود تخوف عام من تراجع القدرات الذاتية اذا اصبحت هذه الادوات بديلا كاملا عن الجهد الفردي . وتوصي الباحثات بضرورة توعية الطلاب بمخاطر الاستخدام المفرط , وان يتم استخدام الذكاء الاصطناعي والاستفادة منه بطريقة صحيحة وكأداة مساعدة وليس بديلا عن الجهد الفردي , وكذلك لابد من تحديد وضبط السياسة التعليمية الواضحة, وتعليم لأخلاقيات استخدام الذكاء الاصطناعي.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

Alahwal, E., Mansour, L., Al Ojali, A. J., & Lahwal, F. (2025). Artificial Intelligence in Higher Education in Libya: Opportunities and Challenges. Proceedings of Sebha University Conference. https://sebhau.edu.ly/journal/index.php/sucp/article/view/3861

Mohamed, A. S. I. (2025). Artificial Intelligence Technologies and Their Impact on Higher Education in Libya: A Field Study at the University of Benghazi. African Journal of Advanced Pure and Applied Sciences, 2(2), 24 36.https://aaasjournals.com/index.php/ajapas/article/view/1296

Singh, S. (2025). Challenges of Applying Artificial Intelligence in Libyan Higher Education. Journal of Research in Vocational Education, 4(3), 112–123. https://bryanhousepub.com/index.php/jrve/article/view/1324

Baroud, N., Alouzi, K., Elfzzani, Z., Ayad, N., & Albshkar, H. (2025). Educators’ Perspectives on Using AI as a Content Creation Tool in Libyan Higher Education: A Case Study of the University of Zawia. Journal of Educational Research and Instructional Technology, 1(1), 10–22. https://jerit.unimika.ac.id/index.php/jerit/article/view/12

Hamed, A., & Senussi, N. (2024). Investigating Students' Awareness, Usage, and Perceptions of ChatGPT in Libyan Higher Education: A Case Study at the University of Benghazi. Al-Qalam Journal of Humanities, 7(1), 45–62. https://journal.utripoli.edu.ly/index.php/Alqalam/article/view/927

Alloush, O. A., Almadhun, S. H., & Rmis, A. M. (2025). Artificial Intelligence in Education and Scientific Research: Present Challenges and Future Opportunities. Libyan Journal of Medical and Applied Sciences, 2(2), 55–64. https://ljmas.com/index.php/journal/article/view/108

Khalleefah, Z. A. (2025). Harnessing Artificial Intelligence in E-Learning: Enhancing Personalization, Engagement, and Educational Outcomes. Libyan Journal of Educational Research and E-Learning, 1(1), 1–15. https://ljere.com.ly/index.php/ljere/article/view/2

Atia, M. A., Elahwal, M. A., & Bashir, S. A. (2025). Awareness and Knowledge of Libyan Undergraduate Medical Students about AI Use in Medical Education. Libyan Journal of Medical Education, 3(1), 27–39. https://journals.khalijlibya.edu.ly/index.php/ojs/article/view/180

Gheriani, A., & Albarouni, H. (2023). Artificial Intelligence in the Arab World’s Higher Education: Libya as a Case Study. Middle East Education Review, 15(2), 88–101.

Abushnaf, A., & Elferjani, A. (2022). The Readiness of Libyan Universities for AI Integration in Teaching and Learning. Journal of Educational Transformation in Developing Nations, 5(1), 30–47.

AL-Qahtani,A.,& AL-Dayel,A.(2024).University Students Intelligence(AI) Writing Tolls Education Sciences

Shahzad, At,et al.(2024). Perceptions of AI"s impact on mental well-being among Chinese university students.

Abbas,M.et al .(2024).College Students Use and Perceptions of AI Tools in the UAE:Motivations, Ethical Concerns and Institutional Guidelines

Smith, A.et al. (2025). Use of Generative AI by Higher Education Students. Electronics

Lee,B.et al.(2025).Exploring students AI literacy and its effects on their AI output quality, self-efficacy, and academic performance . Smart Learning Environments.

Zhang,L, et al.(2025).The Useage of AI in The Mediating Role of Learning Engagement and the Moderating Role of AI Literacy. Behavioral Sciences.

Wang, Y.et al.(2025) Artificial Intelligence Tool Adoption in Higher Education:A Structural Equation Modeling Approach .Electronices.

Poole, D.,Mackworth, A.,& Goebel,R.(1998). Computational Intelligence: a logical approach. Oxford University Press.

Russell,S.J.,&Norvig,P.(2021).Artificial Intelligence :A modern approach(4th ed.).Pearson Education, inc.

Tantawi, A. 2025. The Role of Artificial Intelligence in Personalizing Higher Education: A Case Study. Journal of Modern Education.

Awadin, Faieq. 2022. Using Artificial Intelligence Techniques between Legitimacy and Illegitimacy. The National Forensic Journal, Vol. 65, No. 1, 2022.

التنزيلات

منشور

2025-11-25

كيفية الاقتباس

The Impact of Artificial Intelligence on Higher Education Students in Libya: A Case Study of the Computer Science Departments at the Higher Institute of Industrial Technology in Enjeila and Al-Jafara University. (2025). مجلة العلوم الشاملة, 10(37), 2809-2829. https://doi.org/10.65405/.v10i37.599