الاحتراق النفسي لدى المدربين الرياضيين كظاهرة سيكولوجية، والأسس النظرية لبناء برنامج إرشادي وقائي
DOI:
https://doi.org/10.65405/xkq1sv81Abstract
The profession of sports coaching is a high-pressure environment where the chronic accumulation of occupational demands (such as pressure for results and job insecurity) leads to elevated rates of the Burnout Syndrome among coaches. This study illuminates this phenomenon as a three-dimensional psychological construct (Emotional Exhaustion, Depersonalization, and Reduced Personal Accomplishment), grounding its analysis in the Job Demands-Resources Model (JD-R Model) to establish the etiological factors of burnout. The study aims to bridge the theoretical gap in Arabic literature by designing a comprehensive theoretical framework for a preventive counseling program, based on an Integrative Counseling approach. This framework proposes merging two key theories: Cognitive Behavioral Therapy (CBT) to address irrational cognitions linked to Reduced Personal Accomplishment, and Mindfulness to enhance emotional regulation and reduce Emotional Exhaustion and Depersonalization. The study confirms that the proposed program, in its theoretical capacity, represents a systematic step towards equipping coaches with necessary psychological resilience and restoring self-efficacy, making it highly recommended as a theoretical reference for developing sustainable psychological support programs within sports organizations.
Downloads
References
أولاً: الأصول النظرية للاحتراق النفسي ونماذجه
1. Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422. (المرجع الأساسي لنموذج ماسلاش والتعريف الحديث بالظاهرة).
2. Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory Manual (3rd ed.). Consulting Psychologists Press. (المرجع الخاص بأداة القياس MBI ونماذج الأبعاد الثلاثة).
3. Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512. (المرجع الأساسي لنموذج مطالب وموارد العمل JD-R Model).
4. Shirom, A. (2003). Job-related burnout: A review. In J. C. Quick & L. E. Tetrick (Eds.), Handbook of occupational health psychology (pp. 245–264). American Psychological Association. (مرجع نظري موسع في تحليل الاحتراق المهني).
ثانياً: الإرشاد المعرفي السلوكي والذهن الواعي
5. Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive Therapy of Depression. Guilford Press. (المرجع المؤسس لأسس العلاج المعرفي السلوكي وتطبيقاته على التشوهات المعرفية).
6. Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. Delta. (المرجع المؤسس لبرنامج خفض الضغط المرتكز على اليقظة الذهنية (MBSR) وأسسه النظرية).
7. Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2012). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change (2nd ed.). Guilford Press. (مرجع نظري في استخدام اليقظة الذهنية كاستراتيجية تكيف).
8. Davis, M., Eshelman, E. R., & McKay, M. (2008). The relaxation & stress reduction workbook (6th ed.). New Harbinger Publications. (مرجع تطبيقي لتقنيات الاسترخاء المتقدمة وإدارة الإرهاق الانفعالي).
ثالثاً: علم النفس الرياضي والاحتراق لدى المدربين
9. Goodger, K., Gorely, T., Harwood, C., & Lavallee, D. (2007). The sport burnout literature: A systematic review. The Sport Psychologist, 21(4), 450-471. (مراجعة منهجية مهمة لأدبيات الاحتراق في السياق الرياضي).
10. Dale, G. A., & Weinberg, R. S. (1990). The relationship between coach burnout and coaching behavior. The Sport Psychologist, 4(1), 1-13. (دراسة تربط بين احتراق المدرب وتأثيره على سلوكه وقيادته التدريبية).
11. Vealey, R. S. (2009). Coaching for the inner edge. Fitness Information Technology. (مرجع شامل في سيكولوجية التدريب والقيادة الفعالة).
12. Gross, M. D., & Zizzi, S. J. (2006). The relationship between emotional intelligence and burnout in high school coaches. International Journal of Sports Science & Coaching, 1(2), 173-181. (دراسة تركز على الموارد الداخلية للمدربين في مواجهة الاحتراق).
رابعاً: المراجع العربية المتخصصة والدراسات ذات الصلة
13. العناني، حنان عبد الحميد. (2016). الإرشاد النفسي وتطبيقاته في المجال الرياضي. دار الفكر للنشر والتوزيع. (مرجع في تطبيق الإرشاد النفسي على الفئات الرياضية).
14. رضوان، سامر أحمد. (2017). علم النفس الرياضي: الأسس النظرية والتطبيقية. دار المسيرة للنشر والتوزيع. (مرجع عربي شامل في أسس علم النفس الرياضي).
15. عبد الفتاح، أبو العلا أحمد. (2003). الإعداد النفسي للرياضيين. دار الفكر العربي. (مرجع في آليات الإعداد النفسي وأهمية الدور النفسي للمدرب).
16. عطية، محمد محمود حسن. (2019). فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لخفض الاحتراق النفسي لدى المدربين. مجلة التربية البدنية والرياضية، 24(4), 115-140. (مثال لدراسة عربية تطبق الإطار النظري المعرفي السلوكي على المدربين).
17. الحموري، أريج عبد الله. (2022). المرونة النفسية وعلاقتها باستراتيجيات التكيف لدى المدربين الرياضيين. مجلة العلوم الرياضية، 30(1), 55-70. (دراسة نظرية وعلاقة تركز على المتغيرات الوقائية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








