تأثير استعمالات الأرض على حركة النقل و المرور في مدينة صرمان للفترة من 1980 – 2024
DOI:
https://doi.org/10.65405/fx50e726Keywords:
استعمالات الأرض، المرور ، الازدحام المروري، تصنيف الشوارع، النقل العام ، النقل الخاص.Abstract
There is significant interest in land use planning, which forms the basis for organizing and planning cities and achieving optimal use of urban land. However, Libyan cities have not received the necessary attention in studying land use and transportation, despite the importance of these uses to citizens.
Throughout its history, the study area has witnessed a marked increase in all areas, such as population growth, the number and size of transportation modes, the multiplicity of activities and uses, and the complexity of life. These developments have had a clear impact on the city's structure, particularly in the functions of transportation and traffic. This development has resulted in a mixture of uses, leading to the emergence of numerous problems, particularly those related to transportation and traffic. The streets now experience numerous traffic jams, congestion, and environmental and noise pollution.
The research arrives at several conclusions, the most important of which are the deterioration of the road network and the narrowness of sidewalks on many streets. There is poor planning of road intersections, a shortage and absence of parking spaces, a lack of pedestrian or bicycle lanes, and the inability of the street network to accommodate the large traffic congestion resulting from the increase in vehicle numbers. The study recommends adopting a scientific and planning approach to developing the city's road network to suit current and future traffic volume.
Downloads
References
[1] مؤمن "محمد ذيب" نصر التخطيط العمراني من منظور جغرافي ، غزة ، 2013، ص17
[2]محمد خميس الزوكة التخطيط الإقليمي وابعاده الجغرافية ، دار المعرفة الجامعية ، الإسكندرية ص 66.
[3]فوزي بودقة ، منظومة النقل الحضري والتنمية العمرانية المستدامة بمدينة الجزائر اطروحة دكتوراه. جامعة هواري بومدين للعلوم والتكنولوجيا (2011)، ص 43
[4] صديقي عبدالصمد ،استعمالات الأرض وتأثيرها على حركة المرور دراسة حالة مدينة بشار ،رسالة ماجستير غير منشورة ، معهد تسيير التقنيات الحضرية ، جامعة المسيلة ، 2014 ، ص 88
[ 5]محمود حسین مصطفی، تأثير عشوائية استعمالات الأرض على حركة النقل والمرور- منطقة الدراسة قضاء الحلة، مجلة العصر للعلوم الإنسانية والاجتماع ،العدد 6 ، 2022 ، ص 147
[6]برنامج الأمم المتحدة للمستوطنات البشرية (UN-Habitat). (2009). تخطيط المدن المستدامة: التقرير العالمي حول المستوطنات البشرية 2009. إيرثسكان. تم الاسترجاع من: https://unhabitat.org/global-report-on-human-settlements-2009-planning-sustainable-cities، صـ 14.
[7]محمد الفتحي بكير، التحليل الجغرافي لشبكة الطرق في منطقة الرياض، مجلة كلية الآداب، جامعة الإسكندرية، المجلد الثامن والثلاثون، الإسكندرية، 1995 م، ص 441.
[8]حسين أبو مدينة، شبكة الطرق البرية في شعبية مرزق، دراسة في جغرافية النقل، مجلة الساتل ، السنة الثانية، العدد الرابع، أبريل، جامعة السابع من أكتوبر، سبها، ليبيا، 2008 م، ص 222.
[9] نجاح بنت مقبل القرعاوي، شبكة الطرق البرية في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية، دراسة في جغرافية النقل، رسالة دكتوراه منشورة، قسم الجغرافيا، كلية الآداب للبنات، جامعة الدمام، مكتبة التوبة، الرياض، 1996 م ، ص 256.
[10] ريمون سمير بخيت . 2006. النقل الداخلي في مدينة السويس ومشكلاته الرئيسية : دراسة جغرافية [رسالة ماجستير غير منشورة]. كلية التربية، جامعة عين شمس، القاهرة ، ص 73
[11] سعيد أحمد عبده، جغرافية النقل مغزاها ومرماها ، مكتبة الانجلو المصرية ، 2010 ، ص 44
[12] مركز المرور والتراخيص ، مديرية أمن صرمان ، بلدية صرمان ، قسم المركبات ، 30/09/ 2024م
[13]أمانة اللجنة الشعبية العامة للمرافق ، مكتب المشاريع البلدية ، البولسيرفس ، 2000، ط ن -15، ص 24، 80
[14 ] رجاء خليل الدليمي ، أثر النقل بالسيارات في البناء الوظيفي والعمراني لمدينة بعقوبة، رسالة ماجستير غير منشورة ، قسم الجغرافيا ، كلية التربية ، جامعة ديالي، 2005، ص 50- 54
[15]مصلحة الإحصاء والتعداد: نتائج التعدادات العامة للسكان ، 84 ، 95 ،2006
[16]تقديرات مصلحة الإحصاء والتعداد 2020 ، 2024م
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








