استخدام المنهج الاحصائي لتقويم دور الروضة في غرس القيم الأخلاقية لدى الطفل
DOI:
https://doi.org/10.65405/szjj1w88Keywords:
moral values, kindergarten, educational activities, statistical analysis.Abstract
The study aimed to identify the views of kindergarten teachers regarding the role of kindergartens in developing children's moral values from the teachers' perspective in the city of surman for the academic year (2025-2026).
The researcher collected and analyzed the data using appropriate statistical methods and relied on the descriptive analytical approach. The study sample consisted of 30 kindergarten teachers, and after verifying the validity and reliability of the study instrument – an 18-item questionnaire distributed across three domains- the data were analyzed using relevant statistical techniques. The results revealed a strong and positive impact of kindergartens on developing children's moral values. The findings also indicated that kindergartens play an important and influential role in fostering moral values through various educational activities. However, this role faces challenges that require serious and thoughtful solutions. Additionally, the results showed that diverse educational activities such as storytelling, theater, sports, and motivational activities have a statistically significant effect on the development of moral values.
Downloads
References
1. الحريزي، رافده (2013(، نشأة وإدارة رياض الاطفال، دار المسرة، عمان، الاردن.
2. الخفاجي، رائد ادريس، حميد، عبد الله مجيد (2015)، الوسائل الإحصائية في البحوث التربوية دار دجلة، الأردن.
3. الداود، رنا بنت حمد (2024)، المشكلات التعليمية التي تواجه معلمات رياض الأطفال بمدينة الرياض من وجهة نظر المعلمات والمديرات وسبل علاجها، مجلة العلوم الإنسانية والطبيعية، الرياض.
4. الزبد حصة عبد الكريم (2017)، مدى تأثر القيم الأخلاقية بالتغيرات المعاصرة بالمجتمع السعودي ودور الدعوة في المحافظة عليها مجلة كلية التربية، جامعة الازهر.
5. العمراني، عبد الغني محمد (2017)، إدارة رياض الأطفال، دار الكتاب الجامعي صنعاء.
6. القرعاني، إبراهيم يوسف (2013(، ضرورة تعزيز القيم الأخلاقية في المجتمع الإسلامي، المجلة الدولية للدراسات الاقتصادية، -الجزائر.
7. الملوح، عواشه محمد (2021)، معلمة رياض الأطفال ودورها في غرس القيم الأخلاقية لدي الطفل، مجلة القرطاس.
8. بلعربي، الطيب، قارة، خولة (2021)، تصور مقترح لتفعيل دور مربية رياض الأطفال في تنمية القيم الأخلاقية اللازمة لطفل ما قبل المدرسة، مجلة المعيار، الجزائر.
9. جلال، أحمد سعد (2008(، مبادئ الإحصاء النفسي، الدار الدولية للاستثمارات الثقافية، القاهرة-مصر.
10. زين الكاف، عبد الله عمر (2014)، تطبيق العمليات الإحصائية في البحوث العلمية، دار ابن غمرش، الرياض.
11. عبد الرؤوف، طارق عامر (2008(، رياض الأطفال التنشئة، الإدارة، الانشطة، دار أسامة للنشر والتوزيع عمان-الأردن.
طارق، اسراء (2023)، أهمية الإحصاء في البحوث التربوية، مكتبتك، شبكة المعلومات العربية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








