قياس اتجاهات طلبة كلية التربية يفرن جامعة الزنتان نحو اساتذتهم
DOI:
https://doi.org/10.65405/erk61c60Abstract
This research aimed to identify the attitudes of students at the Faculty of Education, Yefren, Zintan University, towards their professors, according to the gender variable (male or female). The sample size was (100) research items, drawn randomly. The research instrument used was a test developed by Al-Kubaisi, designed to measure students' attitudes towards their professors.
The research reached the following Results:
1- 1-It was found that students have a positive attitude towards their professors
2- The results showed that the attitude is not affected by the gender variable (male or female).
3- The results revealed statistically significant differences in attitudes towards professors, perhaps That is Returns to males having more freedom and a stronger relationship with professors, and according to the Habits of the community.
Downloads
References
1. رمضان القذافي (1997)، علم النفس التربوي، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية.
2. عدنان يوسف العتوم (2009) علم النفس الاجتماعي، دار إثراء للنشر والتوزيع، عمان.
3. المرجع السابق.
4. عبدالله الأمين النعيمي وآخرون (1427)، التربية وعلم النفس، ط2، مطابع الثورة، بنغازي.
5. محمد عبد العزيز الغرباوي (2005)، الاتجاهات النفسية، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان.
6. أحمد يحيى الزق (2009)، علم النفس، دار وائل للنشر، عمان.
7. عبدالرحمن عيسوي (1982)، اتجاهات جديدة في علم النفس الحديث، النهضة العربية، بيروت.
8. عبدالناصر الجراح (2007)، اتجاهات طلبة الارشاد النفسي في جامعة اليرموك نحو تخصصهم الأكاديمي وعلاقته ببعض المتغيرات، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، كلية التربية، جامعة اليرموك، مجلد (3) العدد (2).
9. محمد عاطف غيث (1994)، علم الاجتماع المعاصر، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية.
10. النعمى، مرجع سابق.
11. حامد عبد السلام زهران (1998)، علم النفس الاجتماعي، دار المؤته الجامعية، القاهرة.
12. داوود عزيز حنا (2006)، مناهج البحث العلمي، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.
13. سعدون سلمان نجم وآخرون (2002)، التوجيه التربوي والإرشاد النفسي بين النظرية والتطبيق، طرابلس.
14. نبيل عبد الفتاح حافظ واخرون (1998)، مقدمة في علم النفس الاجتماعي، مكتبة زهران الشرق.
15. رمضان القذافي (1997)، علم النفس التربوي، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية.
16. فؤاد البهي السيد (1999)، سعد عبد الرحمن، علم النفس الاجتماعي، دار الفكر العربي.
17. باسم محمد ولي واخرون (2004)، المدخل الى علم النفس الاجتماعي، دار الثقافة للنشر والتوزيع والاعلان، عمان.
18. محمود عواد (2011)، معجم الطب النفسي والعقلي، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.
19. محمد عبد العزيز الغرباوي، مرجع سابق.
20. خالد محمد الرشيدي (2013)، اتجاهات طلبة كلية التربية الأساسية في الكويت نحو استخدام أعضاء هيئة التدريس لتقنية العرض التقديمي في ضوء عدد من المتغيرات، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، كلية العلوم التربوية.
21. ماهر محمود عمر (1997)، سيكولوجية العلاقات الاجتماعية، المعرفة الجامعة، ط 2.
22. سهام إبراهيم محمد كامل (2014)، مفهوم الاتجاه، مركز دراسات وبحوث المعوقين، القاهرة.
23. فاطمة محمد الصديق ونوال عبد القادر حسن(2019)، الاتجاهات نحو الارشاد الأكاديمي وعلاقتها بالتوافق الدراسي مجلة كلية التربية، جامعة حائل، السعودية.
24. شاكر المحاميد واحمد عربيات(2012)، اتجاهات طلبة جامعة مؤته نحو الارشاد الأكاديمي وعلاقته بتكيفهم الدراسي، مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، المجلد 6 العدد 4.
25. حامد عبد السلام زهران(1998)، علم النفس الاجتماعي، دار المؤته الجامعية، القاهرة.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








