الضغوط النفسية لدى المعلمين وأثرها على أداءهم المهني في البيئة الصفية: مراجعة منهجية

Authors

  • فاطمة علي أحمد المرابط كلية التربية أبوعيسى / جامعة الزاوية Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/7df4yn35

Keywords:

Psychological Stress, Professional Performance, Classroom Environment, Teacher Mental Health, Systematic Review

Abstract

This research provides a comprehensive systematic review to understand the nature of psychological stress among teachers and its impact on their professional performance in the classroom environment from 2015 to 2025. The significance of the study stems from the increasing challenges teachers faces and the urgent need to support their mental health to enhance educational quality. The research aimed to achieve four main objectives: to identify the sources and patterns of stress, analyze its mechanisms of impact on performance, classify the methodologies and theoretical models used, and uncover knowledge gaps in the field. To achieve this, Thematic Analysis was adopted as the primary methodology, relying on secondary data collection tools through a comprehensive survey of scientific literature. The research population consisted of 215 published studies, from which a sample of 33 geographically and methodologically diverse studies was selected. The collected data were analyzed using descriptive, comparative, and SWOT analysis techniques within the thematic analysis framework. The findings revealed high levels of psychological stress among teachers, which negatively and significantly affects their professional performance, particularly in classroom management and student interaction. The results also indicated that institutional support is a key protective factor, and the relationship between stress and performance is mediated by variables such as motivation and self-esteem. Accordingly, the study recommends adopting sustainable institutional programs to support teacher mental health, reducing administrative burdens, and developing effective classroom management interventions to foster safe and supportive learning environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

إبراهيم، اقبال عبد الامير (2015)، ضغوط العمل وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى المعلمين في محافظة ذي قار، مجلة كلية التربية للعلوم الإنسانية جامعة ذي قار، 311-328، https://doi.org/10.32792/utq/jedh/v15i1

أبوسته، أمال محمد سالم (2024)، الضغوط النفسية وعلاقتها بالسلوك العدواني لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة ترهونة، مجلة القرطاس، 2(25)، 391-413.

بن عبد السلام، مختار، ومصباح الهلي (2021)، الضغوط النفسية وعلاقتها باستراتيجيات المواجهة لدى أساتذة التعليم الثانوي: دراسة ميدانية بمنطقتي أدرار وعين صالح، مجلة العلوم النفسية والتربوية، 7(1)، 82-103، https://search.shamaa.org/PDF/Articles/AeJpes/JpesVol7No1Y2021/jpes_2021-v7-n1_082-103.pdf

الحبشي، شيماء جبر عبد الله جبر (2025)، توجهـــات السياســة التعليميـــة فــي مصــر إزاء نقـــص المعلمــين: دراســـة تحليليـــة، ورؤيــــة استشــرافيـــة، مجلة كلية التربية (أسيوط)، 41(6)، 1-129، https://doi.org/10.21608/mfes.2025.445715

الحداد، أنفال أحمد (2025)، برامج تخفيف الضغوط المهنية لدى المعلمين في بعض الدول: تحليل محتوى، رسالة ماجستير، جامعة الكويت، https://www.drghazi.net/media/drghazi/395.pdf

الحربي، وجدان (2025)، تقييم مستوى استخـدام التقنيات الرقمية في العملية التعليمية من قبل أعضاء هيئة التدريس بجامعة طيبة، مجلة كلية التربية (أسيوط)، 41(3.2)، 102-125، https://doi.org/10.21608/mfes.2025.431174

حسن، هدي حسين فرج، وهدى عنتر عبد الله قنديل (2022)، النموذج البنائي للتنمر وكلاً من الاحتراق النفسي واستراتيجيات مواجهة الضغوط والرضا والالتزام التنظيمي لدى المعلمين في السعودية ومصر، مجلة كلية التربية، بنها، 33(130)، 1-40، https://jfeb.journals.ekb.eg/article_275327_bbb3e20d09d4bb76056acaeb7c517c95.pdf

الشريف، زينب أبوبكر محمد، وطارق ميلاد علي أبوغمجة (2020)، الضغوط المدرسية لدى المعلمين والطلاب بالمرحلة الثانوي، مجلة علوم التربية، (5)، 35-49. https://educational-sciences-journal.lacts.org.ly/esj/index.php/esj/article/download/144/122/236

طلافحة، حامد عبد الله (2016)، ضغوط العمل عند معلمي الدراسات الاجتماعية للمرحلة الأساسية في الأردن والمشكلات الناجمة عنها، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 21(1)، 258-294، https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJEPS/article/download/548/508

طلعت، منى (2023)، استراتيجيات الإدارة الصفية الفاعلة ودورها في تجويد مخرجات التعليم، مركز النخبة للتطوير والتدريب،

عبد الهادي، سالم خليفة سالم (2023)، الضغوط النفسية لدى بعض المعلمين وعلاقتها بمستوى أدائهم المهني في ضوء التحديات المعاصرة من وجهة نظر المعلمين أنفسهم ـ دراسة تحليلية ميدانية لعينة من معلمي مرحلتي التعليم الأساسي والثانوي بمدارس تعليم العجيلات، للعام الدراسي 2021-2022م، مجلة الاصالة، 2(7)، 1-27، https://alasala.alandalus-libya.org.ly/ojs/index.php/aj/article/download/252/240/244

علي، دنيا صباح، ومحمد قيس مبدر (2020)، الاحتراق النفسي وعلاقته بالضغوط النفسية لدى مدرسي ومدرسات التربية الرياضية محافظة المثنى، مجلة علوم التربية الرياضية، 13(8)، 179-197، https://search.shamaa.org/PDF/Articles/IQSjpe/SjpeVol13No8Y2020/sjpe_2020-v13-n8_179-197.pdf

العنزي، ريم عايد محمد (2022)، الضغوط النفسية وجودة الحياة المدرسية (المفهوم واستراتيجيات المواجهة)، مجلة كلية التربية في العلوم النفسية، 46(3)، 93-130، https://jfeps.journals.ekb.eg/article_251321_3ef2b600624fe0f7be1c59ee522452e6.pdf

عوض، حسين علي أحمد علي (2023)، تنمية بعض مهارات إدارة الفصل اللازمة لمعلمي المرحلة الأولى من التعليم الأساسي على ضوء المعايير القومية للمعلم، مجلة البحث في التربية وعلم النفس، 38(1)، 577-656، https://doi.org/10.21608/mathj.2023.147986.1232

فراح، العربي، ومحمد بن عدة، ومحي الدين حداب (2025)، العلاقة بين مصادر الضغوط المهنية النفسية والأداء الوظيفي للعاملين بالمؤسسات الاقتصادية الجزائرية، مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة، 10(1)، 22-42.

محاد، موسى (2019)، الاحتراق النفسي لدى الأساتذة وعلاقته بالاتجاه نحو التعليم، رسالة ماجستيرـ معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، جامعة آكلي محند أولحاج البويرة.

المري، شيخة جابر (2024)، أثر ورش التدريب في إدارة انفعالات معلمي الصف الأول، مجلة العلوم النفسية والتربوية، 10(3)، 13-30، https://search.shamaa.org/fullrecord?ID=410262

مهيدات، مي أحمد (2021)، العلاقة بين الدعم الاجتماعي والتمكين النفسي لدى عينة من معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية في محافظة إربد، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 12(37)، 204-218، https://doi.org/10.33977/1182-012-037-013

المراجع الأجنبية

House, J، S., Umberson, D., & Landis, K، R، (1988)، Structures and processes of social support، Annual review of sociology, 14(1), 293-318.

Sweller, J., Merrienboer, J، & Pass, F, (1998)، Cognitive structure and instructional design, educational psychology Review, 10, (3), 251-296.

Lazarus, R، S., & Folkman, S، (1984)، Stress, appraisal and coping, New York: Springer.

Agyapong, B., Obuobi-Donkor, G., Burback, L., & Wei, Y، (2022)، Stress, Burnout, Anxiety and Depression among Teachers: A Scoping Review، International journal of environmental research and public health, 19(17), 10706، https://doi.org/10.3390/ijerph191710706

Al-Rashidi, A، H., & Al-Awad, M، A، L، (2023)، Self-Efficacy and its Relationship to Psychological Stress Among Public Education Teachers in Al-Kharj at the Time of the COVID-19 Pandemic and its Relationship to Different Variables، Journal for Re Attach Therapy and Developmental Diversities, 6 (2s): 395-407، https://jrtdd.com

Edú-Valsania, S., Laguía, A., & Moriano, J، A، (2022)، Burnout: A Review of Theory and Measurement، International journal of environmental research and public health, 19(3), 1780، https://doi.org/10.3390/ijerph19031780

Ford, T., Hayes, R., Byford, S., & others، (2019)، Training teachers in classroom management to improve mental health in primary school children: The STARS cluster RCT، In Public Health Research (No، 7.6, Chapter 7)، Southampton, UK: NIHR Hussien, A، (2019)، Classroom management challenges and its solutions: Implication for secondary schools in Addis Ababa, Ethiopia، International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 18(1), 31-43، https://doi.org/10.52155/ijpsat.v18.1.1446

Hassan, Oulhou & Ibourk, Aomar، (2021)، Burnout, self-efficacy and job satisfaction among primary school teachers in Morocco، Social Sciences & Humanities Open، 4، https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100148

Maslach, C., & Leiter, M، P، (2016)، Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry، World psychiatry: official journal of the World Psychiatric Association (WPA), 15(2), 103–111، https://doi.org/10.1002/wps.20311

McCarthy, Christopher & Mosley, Kristen & Dillard-Cooke, Jendayi، (2022)، Teacher Stress and Classroom Management، https://doi.org/10.4324/9781003275312-14

Prakke, Bette & J, Peet & C, Wolf، (2023)، Challenging parents, teacher occupational stress and health in Dutch primary schools، International Journal about Parents in Education، 1، https://doi.org/10.54195/ijpe.18247

Shukri, N، S., & Taha, N، M، (2024)، Work Overload and Teacher Stress: Insights from Secondary Schools in Bachok, Kelantan، International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 14(11)، http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v14-i11/23423

Downloads

Published

2025-12-06

How to Cite

الضغوط النفسية لدى المعلمين وأثرها على أداءهم المهني في البيئة الصفية: مراجعة منهجية. (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(38), 233-238. https://doi.org/10.65405/7df4yn35