أثر القيادة التحويلية على أداء العاملين في المعاهد العليا: دراسة ميدانية بمنطقة البطنان

Authors

  • منصور حسن شعيب المعهد العالي كمبوت للعلوم الإدارية والمالية طبرق Author
  • محمد نصيب محمد المعهد العالي كمبوت للعلوم الإدارية والمالية طبرق Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/kxyphd52

Keywords:

Transformational Leadership – Employees’ Performance – Higher Institutes

Abstract

This study aims to explore the impact of transformational leadership on the performance of employees in higher education institutions in the Al-Batinah region, with a focus on academic and administrative aspects. The study adopted a descriptive analytical approach due to its suitability for the nature of the study, and data was collected using a questionnaire distributed to a sample of 108 academics and administrators in five higher education institutions. The results showed that transformational leadership has a highly positive effect on raising job performance, with a correlation coefficient of 0.72, and that 0.52 of the job performance level is attributable to transformational leadership. The study indicates that adopting transformational leadership practices is an effective way to improve the overall performance of employees and enhance the quality of education in higher education institutions. The study also recommends the need to organize training programs to enhance leaders' skills in the areas of effective communication, change management, and technology, as these are essential components of transformational leadership, with the aim of raising performance levels and achieving a more efficient and effective learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: المراجع العربية:

1. الحامدي، علي. (2019). القيادة التحويلية وأثرها على الأداء المؤسسي. مجلة الإدارة الحديثة، 12(2)، 25-40.

2. الخطيب، نادر. (2021). تطوير أداء العاملين في المؤسسات التعليمية: دراسة تطبيقية. جامعة القاهرة، 1-35، مصر.

3. الدهيم، سامي. (2023). أداء العاملين وعلاقته بالتحفيز والقيادة في المؤسسات التعليمية. مجلة العلوم الإدارية، 11(2)، 10-25، ليبيا.

4. الشيخي، نورية سعد؛ الشيخي، أحمد سعد. (2022). أثر القيادة التحويلية على تطبيق معايير جودة التعليم العالي: دراسة تطبيقية على جامعة بنغازي. مجلة البحوث والدراسات الاقتصادية، العدد 10، ديسمبر 2022، الصفحات 159-196، ليبيا.

5. الصمادى، هشام محمد أحمد. (2015). دور القيادة التحويلية في تحسين جودة العملية التعليمية والتربوية في جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر العاملين: كليات الشمال نموذجا. مجلة العلوم التربوية، المجلد 23، العدد 3، يوليو 2015، الصفحات 378-400، الأردن.

6. العلوي، محمود. (2021). تأثير القيادة التحويلية على الالتزام التنظيمي. مجلة البحوث الإدارية، 8(1)، 30-45.

7. عيسى، عبد القادر صالح. (2024). أثر إدارة التغيير في تحقيق الريادة: دراسة ميدانية على المعهد العالي للعلوم والتقنية في مدينة شحات في ليبيا. مجلة كلية الآداب.

8. الغزالي، سامي. (2012). القيادة التحويلية في المؤسسات التعليمية. جامعة الشرق الأوسط، عمان، 1 – 50.

9. قاسم، راكان فاروق. (2024). دور القيادة التحويلية في جودة الخدمات التعليمية: دراسة استطلاعية للأفراد العاملين في شعب ضمان الجودة في جامعة الموصل. مجلة دراسات إقليمية، المجلد 18، العدد 60، أبريل 2024، الصفحات 371-394، العراق.

10. قوال، فاطمة. (2021). القيادة التحويلية وأثرها في تحقيق الالتزام التنظيمي. مجلة البحوث الإدارية، 12(3)، 77-95.

11. المبروك، خيرية عمر. (2022). أثر القيادة التحويلية على الإبداع لدى أفراد القوى العاملة بالأكاديمية الليبية – طرابلس. مجلة الأكاديمية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 7(1)، 41-50.

ثانياً: المراجع الأجنبية:

12. Bass, Bernard; Avolio, Bruce. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Journal of Organizational Behavior, 15(3), 5-25, USA.

13. Judge, Timothy; Piccolo, Ronald. (2004). Transformational and transactional leadership: A meta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology, Vol. 89, Issue 5, 755-768, USA.

14. Leithwood, K., & Jantzi, D. (2005). A review of transformational school leadership research 1996–2005. Leadership and Policy in Schools, 4(3), 177-199.

15. Podsakoff, Philip; MacKenzie, Scott; Bommer, William. (1996). Transformational leader behaviors and substitutes for leadership as determinants of employee satisfaction, commitment, trust, and organizational citizenship behaviors. Journal of Management, Vol. 22, Issue 2, 259-298, USA.

16. Silalahi, M., Panjaitan, P. D., Putra, H. S., Ambarita, M. H., & Simatupang, S. (2024). The impact of using key performance indicators on employee performance. Southeast Asian Journal of Economics and Business Management, 7(12), 1-12.

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

أثر القيادة التحويلية على أداء العاملين في المعاهد العليا: دراسة ميدانية بمنطقة البطنان. (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 3987-4003. https://doi.org/10.65405/kxyphd52