دور تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات المصرفية في المصارف التجارية الليبية
DOI:
https://doi.org/10.65405/j2k3d820Keywords:
Commercial banks, Information technology, quality banking services.Abstract
The study aimed to identify the role of information technology improving the quality of services banking for Libyan commercial banks. To achieve the objective of the study therefore. It depended on the descriptive analytical approach, one main hypothesis was formulated. And five sub- hypotheses were formulated. The number of banks participating in the study five commercial banks. The study relied on the questionnaire as a tool for collecting the necessary data. The results shown Analysis that there is a role for information technology in improving the quality of banking services Through the dimensions of (tangibility, reliability, responsiveness, security/trust, empathy) in Libyan commercial banks.
The study recommended a set of recommended, the most important of which is the adoption by the senior management of the policy of spreading the culture of quality of banking services among all employees to know its principle and concept, by holding seminars, meeting and workshops. And providing documented and publications related to quality. Up to being convinced of it, to the point of full commitment on their part to implement it.
Downloads
References
1- اتحاد المصارف العربية (2005)، " مصارف ليبيا إصلاح اقتصادي ومالي ومصرفي شامل"، المصارف العربية، العدد (292)، آذار/مارس.
2- الدراجي، أم الخير (2015)، أثر عصرنة الخدمات المصرفية على الأداء البنكي، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير والعلوم التجارية، جامعة مرباح، الجزائر.
3- السالمي، علاء عبد الرزّاق (2002)، تكنولوجيا المعلومات، الطبعة الثانية، دار المناهج للنشر والتوزيع، سلطنة عُمان.
4- السيسي، صلاح الدين (2003)، "نظم رقابة وتقييم أداء المصارف"، مجلة الاعمال دبي، المجلد 3، العدد35 ، نوفمبر.
5- الشرقاوي، محمود أحمد إبراهيم (2004)،" الرقابة المصرفية والضبط الداخلي في ظل العمل المصرفي الالكتروني"، اتحاد المصارف العربية، العدد(279)، شباط /فبراير.
6- العوينة، بن زكورة (2019)، تكنولوجيا المعلومات ودورها في تحسين جودة الخدمات المصرفية للبنك الإسلامي، مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية، المجلد 20، العدد 2 ص ص291-312.
7- الكيلاني، عادل عبدالله (2004)،" إصلاح الجهاز المصرفي الليبي نقطة البداية نحو الخصخصة"، اتحاد المصارف العربية، العدد (288)، تشرين/ نوفمبر.
8- المجروح، نسرين (2019)، أثر استخدام الأدوات المصرفية الالكترونية على الأداء التجاري والمالي للمصارف التجارية الليبية، رسالة ماجستير، قسم التمويل والمصارف، الأكاديمية الليبية بنغازي.
9- بخيت، محمد، عزالدين، آسر، عوض، عبدالمنعم (2016)، أثر الخدمات المصرفية الالكترونية على ربحية البنوك التجارية، دراسة تطبيقية على المصارف التجارية الليبية، جامعة الفاتح، ص ص166-216.
10- بن العمري، رانية (2019)، دور تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات المصرفية، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية، معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، الجزائر.
11- رحاب، فوزي، انقيطة، فتحي، محمود، طارق (2019)، أثر تكنولوجيا المعلومات على أداء المصارف التجارية الليبية، مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية، كلية الاقتصاد والتجارة زليتن، الجامعة الاسمرية الإسلامية، العدد 13، ص ص54-84.
12- قاسم، سامر (2015)، أثر تكنولوجيا المعلومات في جودة الخدمة المصرفية، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية، المجلد 37، العدد 2، ص ص109-124.
13- مراد، مرابط (2015)، أثر تكنولوجيا المعلومات على جودة الخدمات المصرفية، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، قسم العلوم الاقتصادية، تخصص نقود وبنوك، جامعة محمد خيضر، بسكره، الجزائر.
14- ميهوب، سماح (2014)، أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على الأداء التجاري والمالي للمصارف الفرنسية، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية التجارية وعلوم التسيير، جامعة قسنطينة، الجزائر.
15- Binuyo, A., Adewalwe, A. (2014), The Impact of Information and Communication Technology (ICT) on Commercial Bank Performance: Evidence from South Africa.
16- Field, A. (2013), Discovering statistics using IBM SPSS statistics. 9nd Ed, sage.
17- Gronroos,C., (1984 ), "A service quality model and its marketing implication", European Journal of Marketing, Vol. 18, N.4, PP. 36-44.
18- Hayduk, L. A. (1987 ), Structural equation modeling with LISREL: Essentials and advances. Jhu Press.
19- Mohammed ,A., Gatawa, N.M. & Kebbi, H.S.B. (2013), Impact of Information and Communication Technology on Bank Performance: A Study of Selected Commercial Bank in Nigeria (2001-2011), European Scientific Journal, Vol.9, Issue.7, PP.213-238.
20- Parasuraman,A., Zeithaml,.V.A & Berry,L.L. (1985),A Conceptual Model of Service Quality and its Implication for Future Research (SERVQUAL). Journal of Marketing, Vol.49, PP.41-50.
21- Parasuraman,A., Zeithaml,V.A& Berry,L.L. (1988), SERVQUAL A multiple- Item scale for measuring consumer perceptions of service quality ", journal of Retailing, Vol. 64, N.1, PP.12-40.
22- Vetrivel, S.C., Rajini,J. & Krishnamoorthy, V. (2020), Influence of Internet Banking Service Quality on Customer Satisfaction- An Indian Experience, Journal of Critical Reviews, Vol.7, Issue.2, PP.546-551.
23- Yeboah, K.O., Djan, R.K & Kwarteng, K.O. (2013), The Role of Information Technology on Banking Service Delivery: A Perspective form Customers in Ghana, International Journal of Innovative Research in Management, Vol.6, Issue.2, PP.1-12.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








