أثر التسويق الرقمي على سلوك المستهلك" دارسة تطبيقية على مصرف التجاري فرع العزيزية
DOI:
https://doi.org/10.65405/aszgws04Keywords:
التسويق، التسويق الرقمي ، سلوك المستهلك، المصرف التجاري.Abstract
Digital marketing is considered one of the most important modern methods adopted by institutions to promote their products and services electronically, such as through the internet, social media, and email. Therefore, the researchers chose to address this topic in their research. The study problem focused on the impact of digital marketing on consumer behavior at the National Commercial Bank. The study aimed to clarify the concept of digital marketing and its effect on consumer behavior, and to identify the impact of the electronic services offered by the National Commercial Bank's Al-Aziziyah branch on consumer behavior.
To achieve the study's objectives and answer its research question, the study employed a descriptive and analytical approach by developing a questionnaire to collect data from the study population. The data obtained from the distributed questionnaires was analyzed using statistical methods in SPSS software.
The study concluded that there is a positive effect of digital marketing on consumer behavior at the National Commercial Bank, with a positive trend in consumer behavior towards the electronic products offered by the bank.
Downloads
References
أولا: الكتب
1. يوسف أحمد أبو فارة، التسويق الالكتروني: عناصر المزيج التسويقي عبر الانترنت، جامعة القدس المفتوحة، دار وائل للنشر والتوزيع، إعادة الطبعة الرابعة، فلسطين, 2018.
2. مصطفى يوسف كافي: التسويق الالكتروني في ظل التغيرات التكنولوجية المعاصرة، دار ومؤسسة رسلان، سوريا, 2009.
3. محمود جاسم الصميدعي إدارة التسويق مفاهيم واسس دار مناهج للنشر والتوزيع، عمان الأردن 2006.
4. محمد صالح المؤذن مبادئ التسويق، دار الثقافة للنشر والتوزيع،عمان، الأردن, 2002.
5. محمود صالح المؤذن، سلوك المستهلك، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع،عمان، الأردن 1997.
ثانياً: المجلات
1. الهام يحياوي، سارة قرابصي: التسويق الرقمي كيفية تطبيق التحول الرقمي في مجال التسويق، مجلة التنمية الاقتصادية، المجلد 04 العدد ,02 , جامعة الوادي الجزائر،2019.
2. الحقيبة التدريبية، سلوك المستهلك، المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني، المملكة العربية السعودية, 2018
3.سارة عادل الميدني, تأثير التسويق الرقمي على سلوك المستهلك, مجلة العلوم الإنسانية العربية, المجلد 4, العدد 3 جامعة المجمعة, المملكة العربية السعودية, 2023.
ثالثاً: الاطروحات
1. درموش سامية، دور التسويق عبر الانترنت في تقديم المنتجات الجديدة دراسة حالة بريد الجزائر، مذكرة لنيل شهادة الماستر في العلوم التجارية، تخصص تسويق الخدمات كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد بوضياف المسيلة،الجزائر، 2017 ــ 2018.
نبري نعيمة، اتجاهات المستهلك نحو التسويق الإلكتروني د راسة ميدانية على عينة من أساتذة وطلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية تخصص: علم النفس عمل وتنظيم وتسيير الموارد البشرية، جامعة ابن خلدون، تيارت 2022م.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








