تأثير تطبيق التحول الرقمي على تحسين الأداء الأكاديمي للأستاذ الجامعي
Keywords:
digital transformation, academic performance, faculty members, accounting facultyAbstract
The research aims to explore the impact of applying digital transformation on developing and improving the academic performance of university professors in light of rapid technological developments. This is done by investing in digital tools and modern educational platforms to enhance the quality of the educational process and increase student interaction.
The research adopted the descriptive and analytical approach, and the Accounting Faculty was chosen as the research community, as it is the first nucleus of the establishment of Gharyan University. All the (57) permanent faculty members of the college were targeted during the semester (Fall 2024/2025), who belong to five scientific departments. The questionnaire was also used as the main tool for collecting primary data, which was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
The results of this research: that the Accounting Faculty in Gharyan suffers from lack of information technology to use digital transformation, that the digital infrastructure is insufficient for digital transformation, and the absence of training programs for faculty members related to the use of digital tools. According to these results, a set of recommendations were presented, the most prominent of which are: The Accounting Faculty is the nucleus of the emergence of the University, and has enjoyed a good academic reputation since it was founded. Therefore, the University administration must give it sufficient attention to this Faculty, such as providing the digital infrastructure necessary to adopt digital transformation.
Downloads
References
1- أبوالقاسم محمود أبوستالة (2024)، أثر استخدام التقنيات الحديثة على جودة أداء الأستاذ الجامعي: دراسة إستطلاعية، مجلة البحوث الأكاديمية، عدد خاص بالمؤتمر الدولي الأول للتربية والتعليم المنعقد بالأكاديمية الليبية للدراسات العليا، فرع مصراته.
2- كمال علوان محيسن، علي سعد علوان (2024)، دور التحول الرقمي في تحسين جودة التعليم واستدامته - دراسة حالة في جامعة واسط، Warith Scientific Journal, Vol. 6No.Specil lssue August 2024.
3- عبدالرحمن محمد سليمان رشوان، زينب عبدالحفيظ أحمد قاسم (2022)، أثر تطبيق التحول الرقمي على الأداء الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات الفلسطينية، المؤتمر العلمي الثالث بعنوان: المعرفية التكنولوجيا والتحول الرقمي في التعليم العالي، خلال الفترة من 21 – 22 .12 . 2022.
4- حياة محمد القرعاوي (2022)، تصوّر مقترح للتحوّل الرقمي في الجامعات السعودية في ضُوء أبعاد التحوّل الرقمي، مجلة الفنون والآداب وعلوم الانسانيات والاجتماع، العدد (82)، أغسطس 2022.
5- ثامري صلاح الدين (2024)، أثر التحول الرقمي على أداء مؤسسات التعليم العالي : دراسة حالة جامعة المسيلة، الجزائر، أطروحة دكتوراه، جامعة الجيلاني بونعامة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، قسم علوم التسيير.
6- عبدالرشيد أولاتنجي عبدالسلام (2022)، التحول الرقمي في التعليم الجامعي، جامعة برليس الإسلامية ماليزيا، مجلة كافاغ للعلوم الإنسانية والتطبيقية، العدد (1).
7- طلق عوض الله السواط (2022)، أثر التحول الرقمي عللا كفاءة الأداء الأكاديمي: حالة دراسية لهيئة أعضاء التدريس بجامعة الملك عبدالعزيز، المجلة العربية للنشر العلمي، العدد (43)، 2022.5.2.
8- قمة تحويل التعليم، الأمم المتحدة: نيويورك، 16-19 سبتمبر 2022. الرابط:
https://www.un.org/ar/transforming-education-summit/about
1- Limani, Y., Hajrizi, E., Stapleton, L., and Retkoceri, M.(2019). Digital Transformation Readiness in Higher Education Institutions (HEI): The Case of Kosovo. IFAC-Papers On Line, Volume 52, Issue 25, pp. 52-57 (2019).
2- World Economic Forum. (2020). The Future of Jobs Report 2020. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020
3-UNESCO. (2020). Education in a post-COVID world: Nine ideas for public action.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721
4- Norton, A., Shroff, S., & Edwards, N. (2020). Digital Transformation: An Enterprise Architecture Perspective. Publish Nation Limited, UK .
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








