التخطيط الاستراتيجي ودوره في تحسين تطبيق تكنولوجيا التعليم بوزارة التعليم التقني في ليبيا

Authors

  • علاء الدين صالح عمار طروم المعهد العالي للعلوم والتقنية رقدالين Author
  • نور الدين مفتاح المجدوبي المعهد العالي للعلوم والتقنية رقدالين Author
  • ذكرى نور الدين العلاقي المعهد العالي للعلوم والتقنية رقدالين Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/cjos.2025.799

Keywords:

Strategic planning, educational technology, E-Learning

Abstract

           The Technology has an increasing impact on all areas of life, including the education sector, and requires developing countries to emulate developed countries and integrate technology into their education systems. Although relatively late, the Libyan government finally responded to this challenge by investing heavily in rebuilding the education system and launching a national plan to integrate Information and Communication Technology (ICT) into education. In addition, there are plans to create virtual campuses in many universities and colleges in order to provide students and teachers with the most advanced platform. This paper introduces the background of Libyan higher education, describes the current applications of ICT and e-learning in Libyan higher education, and discusses the issues that need to be considered and resolved when introducing ICT into learning and teaching, including technical infrastructure, curriculum development, cultural and language aspects and management support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. الجندي، توفيق، أروقة الأزهر ومدينة البحوث

الإسلامية ودورها في التواصل الحضاري بين أقطار العالم العربي، ص541 .

2. سيكران، كفاءة الخدمات التعليمية الجامعية في

محافظة أسيوط، دراسة جغرافية تطبيقية على جامعة أسيوط، ص 21-39، 2011، جمهورية مصر العربية .

3. علي، 2019، عصرنة مرفق التعليم الجزائري بين حتمية التغيير ومعوقات التطبيق التعليم الإلكتروني والتعليم عن بعد نموذجاً .

4. الماحي، عبدالله، أثر العولمة على التخطيط التربوي للنظام التدريسي في التعليم العام بالسودان، دراسة حالة بولاية الجزيرة، 2015-2017، جامعة السودان .

5. السيد غبور، 2019 رؤية إستراتيجية مقترحة لتطوير البحث العلمي في الجامعات المصرية لتعزيز قدرتها التنافسية، ص63-109 .

6. الرفاعي، 2017 التحديات التربوية التي تواجه أبناء الأقليات المسلمة في التعليم في إنجلترا .

7. أحمد عيسى، 2012 محمد أبو المعاطي، اتجاهات طلاب جامعة الطائف نحو تطبيق التعليم الإلكتروني وعلاقتها ببعض المتغيرات الديمغرافية ومتطلبات ومعوقات تطبيقه، محلة بحوث التربية النوعية ص 85-121 .

8. الشميلي، 2017، الإدارة الإستراتيجية الحديثة للتخطيط الإستراتيجي ،البناء التنظيمي، القيادة الإبداعية، الرقابة والحوكمة .

9. Faraser,2011, Education Development and Leadership in Higher Education .

10. Cheng, 2013, School Effectivenes

And School Based Management A Mechanism For Development Routlege.

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

التخطيط الاستراتيجي ودوره في تحسين تطبيق تكنولوجيا التعليم بوزارة التعليم التقني في ليبيا. (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 3498-3513. https://doi.org/10.65405/cjos.2025.799