تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس من جهة نظر طلبة مؤسسات التعليم التقني زوارة

Authors

  • كميلة أبوزيد النعال1*، رحاب رمضان سوداني2 1 المعهد العالي لتقنيات علوم البحار زوارة، ليبيا 2 كلية التقنية الهندسية زوارة، ليبيا Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/75wadj95

Keywords:

Technical Education,Students' Evaluation

Abstract

This study aims to evaluate the performance of faculty members from the perspective of students of technical higher education institutions in the city of Zuwara. In order to identify the level of teaching performance in three areas (personal relationships, teaching efficiency, and time management and organization of lectures) The descriptive analytical approach was used. And collect data By a questionnaire consisting of (21) paragraphs It was applied to a random sample of (76) male and female students. From (College of Engineering Technology, Higher Institute of Technical Sciences, and Higher Institute of Marine Sciences Technologies) The SPSS statistical analysis program was used to process and analyze the data. The results of the students' evaluation of the faculty members' performance were reached. It came at an average level in all fields, as the general arithmetic mean reached (3.63). The field of time management and lecture organization was at a high level, with an arithmetic mean of (3.69). Followed by the field of teaching efficiency at an average level, with an arithmetic mean of (3.65). While the field of personal relationships came in last place with an average level and an arithmetic mean of (3.54). The study also showed that there were no statistically significant differences in students’ responses depending on the gender variable. And also depending on the educational institution variable. While there are statistically significant differences in students’ responses depending on the variable of academic level. The study recommends the need to develop teaching skills and vocational training. Positive relationships with students, enhancing time management and organizing lectures This contributes to improving the quality of technical education and raising the efficiency of the outputs of technical education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. أبو جلال، غادة مرعي (2023) المعوقات التي تحول بين مخرجات التعليم التقني في ليبيا ومتطلبات السوق. مجلة كلية الآداب . العدد 56 .

2. أبو عتكلة، ـنجية مفتاح المهدي (2025). تقييم دور كلية التربية بجامعة خليج السدرة في إعداد خريجين مؤهلين لتلبية احتياجات سوق العمل من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة جامعة بني وليد للعلوم الإنسانية والتطبيقية, 10(2), 79-98.

3. ابوشعالة ،عمر محمد سفير ،خيرا عبدا لقادر وآخرون (2024):تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية / جامعة مصراتة من وجهة نظر الطلبة . المجلة العلمية لكلية التربية .جامعة مصراتة ليبيا, المجلد الأول. العدد الرابع والعشرون.

4. البهيليل، فاطمة عبد الجليل و آخرون(2017) تقويم مستوى جودة أداء عضو هيئة التدريس الجامعي من وجهة نظر الطلبة جامعة طرابلس – كلية الهندسة.مجلة الأستاذ العدد 12.

5. التويجري، صالح بن إبراهيم عبدالعزيز (2018) ممارسات تقويم أداء المعلم لدى قادة المدارس في منطقة الرياض . مجلة العلوم التربوية . جامعة جنوب الوادي ـ كلية التربية بقنا. عدد 36 . ص 91.

6. الشرقاوي ،احمد (2020)، تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس من وجهة نظر الطلبة في كليات التقنية .مجلة جامعة الملك سعود للعلوم التربوية.

7. ألطاف، محمــد عبد الله المعمري. (2023). تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس بكلية العلوم التطبيقية والتربوية بالنادرة من وجهة نظر طلبة الكلية. مجلة جامعة البيضاء - المجلد (5) – العدد (1(‏

8. عبابنة ، صالح أحمد أمين (2011) تقييم جودة الأداء الجامعي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكلية الآداب/ جامعة مصراتة ـ المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي.

9. عياصرة، عطاف منصور (2017)، تقييم الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس في كلية التربية بجامعة الجوف من وجهة نظر الطالبات . المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية العدد 3 .

10. قانون رقم (21) لسنة (2023) بشأن تنظيم التعليم التقني والفني والمهني الجريدة الرسمية لسنة (2023م) العدد(10) السنة الأولى.

11. کامل، علياء الحسين محمد. (2019). تقييم الطالب لأداء الأستاذ الجامعي في ضوء معايير الجودة. حوليات أداب عين شمس, 47)ینایر-مارس (أ)), 487-513.

12. نصار، احمد سليم (2018) ، اثر تقويم الطلبة على أعضاء هيئة التدريس في جامعة فلسطين التقنية خضوري من وجهة نظرهم. مجلة العلوم التربوية والنفسية العدد العشرون العدد الثاني.

13. اليونسكو (2002)، قرارات وتوصيات منظمة اليونسكو، سجلات المؤتمر للدورة 31.

14. Ahmadi, S., Ahmadi, M. S., & Ramazani, A. (2020). Assessing the education quality of faculty members from students' viewpoint at zanjan farhangian university. Jundishapur Education Development Journal Quarterly Journal of Medical Sciences Education and Development Center, 4, 707-15.‏

15. Ghahrani, N., Siamian, H., Balaghafari, A., Aligolbandi, K., & Vahedi, M. (2015). The opinion of students and faculty members about the effect of the faculty performance evaluation. Materia socio-medica, 27(4), 267

16. ـRodríguez, A. M., Capelleras, J. L., & Gimenez Garcia, V. M. (2014). Teaching performance: determinants of the student assessment. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 27(3), 402-418.‏

17. Siddique, M., Said, N., & Butt, M. (2019). Perspectives of students' and faculty on student evaluation of teaching at institute of management sciences peshawar. FWU Journal of Social Sciences, 13(3), 65-78.‏

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس من جهة نظر طلبة مؤسسات التعليم التقني زوارة. (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 3339-3360. https://doi.org/10.65405/75wadj95