The Reality of Green Training from the Employees' Perspective at Al-Jouf Oil Technology Company in Benghazi: A Field Study

Authors

  • غادة مصطفى عامر الحفيان1*، عبد المولى سالم الزروق الاحيول 2 كلية الاقتصاد، جامعة بنغازي-ليبيا1 كلية الهندسة، جامعة برليس الماليزية، ماليزيا2 , Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/88e7dr50

Keywords:

Green Training, Jowfe Oil Technology Company, Benghazi-Libya

Abstract

This study aimed to evaluate the reality of Green Training at Jowfe Oil Technology Company in Benghazi, Libya. This was achieved by identifying the level of employee perception regarding the concept of Green Training across its three dimensions: Green Knowledge, Green Skills, and Green Motivation. Additionally, the study investigated whether there were statistically significant differences in employee responses attributable to certain personal and occupational variables (Gender, Age, Educational Level, Length of Service).

The study adopted a descriptive approach, and data was collected using interviews and a questionnaire, based on relevant previous studies. The study population consisted of all employees at Jowfe Oil Technology Company (850 employees). A simple random sample of 200 employees was selected, with a final response rate of 75.5%. Data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).

The results indicated that the overall level of Green Training in the company, as perceived by employees, was High. The Green Knowledge dimension ranked first, followed by Green Motivation in second place, while the Green Skills dimension came in last. This suggests that the company needs to focus its efforts on developing the practical capabilities of its employees.

The study also proved the existence of statistically significant differences in perception attributable to the Age variable, with the age group (35 to 45 years) being the most perceptive. Conversely, no significant differences were found based on the variables of Gender, Educational Level, or Length of Service, indicating that training programs are implemented uniformly.

The study concluded with a set of recommendations, including: the necessity of developing training programs to enhance the Green Skills dimension, leveraging the most perceptive age group as leaders for environmental work, and reinforcing motivation mechanisms to ensure the effective participation of all employees.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً-المراجع العربية:

المجلات العلمية:

● بركتو، نصيره وثابتي الحبيب. (2016)، أهمية التدريب لتحقيق التحول الفعال نحو الوظائف الخضراء في ظل الاقتصاد الجديد، مجلة التنظيم والعمل، 5(3)، 21-42.

● الصويعي، هند خليفة. (2023). أثر التدريب الأخضر في تعزيز المواطنة البيئية من وجهة نظر الموظفين الإداريين في شركة الخليج العربي للنفط، مجلة أبحاث بكلية الآداب جامعة سرت، 15(2) 55-68.

● عواد، آلاء سعيد أمين. (2020). أثر التدريب الأخضر على الصحة التنظيمية دراسة ميدانية على مؤسسة مصر الخير، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، المجلد4، 150-127.

● فرج، مايكل اليشج جورجي (2024) التعليم الأخضر ودورة في تحقيق رؤية مصر 2030 للتنمية المستدامة، عدد خاص بالمؤتمر العلمي الدولي التاسع دور التعليم العربي في تحقيق أهداف التنمية المستدامة، 40(12)، 319-340.

● الموجي، سارة عاطف. (2022). دور ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء في تعزيز الابتكار الأخضر لدى العاملين في شركات السياحة، مجلة اتحاد الجامعات العربية للسياحة والضيافة، 22(1)، 285-312.

الرسائل العلمية:

● بيدنو، زهراء ثامر عبد الرزاق. (2022). التدريب الأخضر وأثره على تبني الاستراتيجية الخضراء في الشركة العامة للتجهيزات الزراعية: دراسة حالة في فرع النجف الأشرف، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الكوفة، العراق.

● المدهون، عبير محمد رباح. (2023). تأثير التدريب الأخضر على تحقيق الريادة الاستراتيجية للمنظمات الأهلية في المحافظات الجنوبية الفلسطينية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القدس، فلسطين

ثانياً-المراجع الأجنبية:

Journals:

● Abdulameer, S S. & Ibrahim, Y M. (2025). Effect of Green Training on Individual Environmental Performance: Evidence from Oil and Gas Industry in Iraq, International Journal of Energy Economics and Policy, 15(1), 338-343.

● Al-Juboory, H. J., & Eydan, F. H. E. (2019). Green Training and its Impact on the Sustainability of the Health Organization. Al-Ghary J Econ Manag Sci, 16(2), 79-94.‏

● Moradeke, F. T., Ishola, G. K., & Okikiola, O. L. (2021). Green training and development practices on environmental sustainability: Evidence from WAMCO PLC, Journal of Educational Management and Social Sciences, 2(1), 1-19.‏

● Pinzone, M; Guerci, M & Lettieri, E & Huisingh, D. (2019). Effects of ‘green’ training on pro-environmental behaviors and job satisfaction: Evidence from the Italian healthcare sector, Journal of Cleaner Production, 19(118), 3-7.

● Yafi, E & Tehseen, S and Haider, S A. (2021). Impact of Green Training on Environmental Performance through Mediating Role of Competencies and Motivation, Sustainability, (13), 2-15.

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

The Reality of Green Training from the Employees’ Perspective at Al-Jouf Oil Technology Company in Benghazi: A Field Study . (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 3244-3268. https://doi.org/10.65405/88e7dr50