Sustainable Technical and Vocational Education in Libya : Challenges and Prospects
DOI:
https://doi.org/10.65405/.v10i37.541Keywords:
Technical Education, Vocational Education, )TVE( Skills Development, Sustainable Development.Abstract
: Sustainability refers to the capacity of systems and processes to operate, evolve, and generate outcomes over the long term without harming the environment while safeguarding future generations’ rights. Developing countries face significant challenges due to rapid technological advancements and the knowledge explosion, requiring strategic and scientifically informed approaches to adapt effectively. Technical and vocational education (TVE) plays a vital role in this context by preparing skilled human resources capable of responding to scientific, technological, and professional developments and meeting the evolving demands of the labor market.
Advanced nations rely on modern educational institutions, often referred to as “knowledge factories,” which aim to produce highly competent personnel, foster innovation, and strengthen competitiveness both nationally and internationally. In Libya, however, TVE faces multiple challenges, including insufficient infrastructure, a shortage of qualified teaching and technical staff, limited practical training, and inadequate alignment between educational programs and labor market requirements.
This study examines the current state of technical and vocational education in Libya, identifying key barriers to its sustainability, such as gaps in strategic planning, limited financial and technical support, and challenges in aligning graduates’ skills with market demands. It also explores the roles of society, academic staff, and administrative bodies in enhancing the effectiveness of TVE. Recommendations are proposed to improve curricula, strengthen infrastructure, and develop graduates’ competencies to meet future labor market needs.
The findings underscore that sustainable TVE is essential for cultivating a productive, innovative, and adaptable workforce capable of addressing contemporary challenges and contributing to long-term socio-economic development. Investment in well-qualified human resources and the implementation of innovative educational programs are fundamental to achieving this goal
Downloads
References
1. عطية، غ. (1998). دراسة إحصائية للتعليم التقني والفني والمهني في سوريا وتنبؤ بمؤشرات التطور حتى عام 2005. دمشق: وزارة التربية السورية.
2. إبراهيم، أ. (1993). انعكاسات المتغيرات المجتمعية على التعليم الثانوي في مصر. المؤتمر العلمي السنوي الثالث عشر – رابطة التربية الحديثة، جامعة عين شمس. القاهرة، مصر.
3. قائد على. (2002). دور التعليم التقني والفني في تنمية الموارد البشرية للأعمال الصغيرة في اليمن: الواقع والطموح. جامعة صنعاء، اليمن.
4. مجلس التخطيط الوطني. (2013). استراتيجية التمكين والتنمية البشرية في ليبيا 2013–2040. طرابلس: الحكومة الليبية.
5. عبد القادر، ن. ع. (2017). تصور مقترح لتطوير التعليم التقني والفني في ليبيا. مجلة كلية التربية، جامعة بنغازي.
6. الشبة، ر. أ., & مسعود، م. (2019). دور إدارة المعرفة في التعليم التقني والفني والمهني وانعكاسه على التنمية الاقتصادية في ليبيا. دراسة استشرافية داخل المعاهد التقنية.
7. Libya Skills Development. (2023). Enhancing international partnerships and developing practical and digital skills for students in Libya. Tripoli : Ministry of Technical and Vocational Education.
8. Youth Employability Skills in Libya. (2022). Integrating communication, critical thinking, and creative skills in technical and vocational education programs. Tripoli : Ministry of Youth and Labor.
9. Proposed Strategy for Technical Education at Al-Asmarrya University. (2024). Improving faculty efficiency and developing laboratories and practical curricula to meet scientific and technological advancements. Zliten: Al-Asmarrya University.
10. إبراهيم، أ. (1993). المتغيرات المجتمعية وانعكاساتها على التعليم الثانوي. جامعة عين شمس - كلية التربية.
11. قائد على عبدالله. (2002). دور التعليم التقني والفني في تنمية الموارد البشرية للأعمال الصغيرة في اليمن. صنعاء: جامعة صنعاء
12. مجلس التخطيط الوطني. (2013). استراتيجيات التمكين والتنمية البشرية في ليبيا. طرابلس: المجلس الوطني للتخطيط.
13. عبد القادر، ن. (2017). تصور لتطوير التعليم التقني والفني في ليبيا. مجلة كلية التربية، بنغازي.
14. Libya Skills Development. (2023) تحسين كفاءة هيئة التدريس وتطوير المختبرات والمناهج العملية. زليتن: جامعة الأسمرية.
15. Proposed Strategy for Technical Education at Al-Asmarrya University. (2024) تعزيز الشراكات الدولية وتطوير المهارات العملية والرقمية للطلبة في ليبيا. طرابلس: وزارة التعليم التقني والفني.
16. Youth Employability Skills in Libya. (2022). تطوير مهارات التواصل والتفكير النقدي والإبداعي ضمن برامج التعليم التقني والفني. طرابلس: وزارة الشباب والعمل.
17. الشبة، ر.، & مسعود، م. (2019). دور إدارة المعرفة في التعليم التقني والفني وانعكاسه على التنمية الاقتصادية في ليبيا. طرابلس: جامعة ليبيا.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








