Marketing deception and its impact on the decision to repurchase products (An applied study on the customers of commercial markets in Souk Al-Khamis Amsehl)
DOI:
https://doi.org/10.65405/.v10i37.430Keywords:
Marketing deception, product deception, price deception, distribution deception, promotion deception, purchase decision deceptionAbstract
This study aimed to identify the impact of marketing deception in its four dimensions (product, price, promotion, distribution) on the purchasing decision of customers in the commercial markets of the Souk Al-Khamis area and try to know their defense mechanisms against these deceptive marketing practices, where we relied in our analysis on the descriptive analytical method, and applied the electronic questionnaire as a tool for data collection on a sample of Facebook users who numbered (163) individuals using convenient sampling.
The study concluded that there are no statistically significant differences in consumer attitudes towards the extent to which they perceive marketing deception practices in purchasing products due to the demographic variables gender, age, income and educational level, and the results of the study showed a significant effect of marketing deception on the purchase decision.
The study concluded that it is necessary to tighten control by the concerned authorities and institutions to follow up the markets, and the need to direct deterrent penalties to marketers who are proven to practice deception and cheating methods in marketing products to reduce the phenomenon of marketing deception, and work to avoid the damage caused to customers after dealing with commercial markets to gain their trust again..
Downloads
References
أحمد محمودي ، كريمة ضبيان (2021) ، آليات حماية المستهلك من الخداع التسويقي مجلة المشكان في الاقتصاد و التنمية و القانون، جامعة احمد بن يحي الونشريسي - تسمسيلت العدد 01 جوان 2021.
حياة رزقي ، كهينة رشام. (2022). اثر رضا الزبائن على اتخاذ القرار الشرائي من وجهة نظرة زبائن وكالة النجاح للسيادة والاسفار بولاية البويرة مجلة المؤسسة (11) (1).
راضية لسود، (2009). سلوك المستهلك تجاه المنتجات المقلدة دراسة حالة الجزائر (رسالة ماجستير غير منشورة. كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير - جامعة منثوري الجزائر .
طارق بوزناني (2021) دور المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات وفق معيار أيزو 26000 في حماية المستهلك من الخداع التسويقي ، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة العربي التبسي - تبسة ، 2020-2021، ص 28
علي محمد سلمان الخطيب، (2011) اثر الخداع التسويقي في بناء الصورة الذهنية للمستهلكين في سوق الخدمات الاردني رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، 3 .
محمد رجب (2018 ) اتجاهات المستهلكين نحو ممارسات الخداع التسويقي في جانب الإعلان دراسة ميدانية على مراكز التسويق فى القاهره الكبرى, مجلة البحوث الإدارية, المجلد 36 العدد 3.
محمد عبدالله الهنداوي ، اسماء ابراهيم عبدالرحيم (2021) اثر الخداع التسويقي على قرار الشراء لدى المستهلك " دراسة تطبيقية علي طلاب جامعة دمياط " المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئيه ، المجلد التاني عشر العدد الاول .
محمد نجيب وعبد الحكيم عبد الرحمن المنهاوي ونهال حنفي أحمد (2020) آثر استخدام العميل للجودة المدركة للمنتجات الغذائية ومدى تأثيرها على قرار إعادة شراء المنتجات, المجلة العبرة للنشر العلمي, العدد الثالث والعشرون تاريخ الإصدار : 2 - أيلول - 2020 م
معتصم عقاب المسعود، معتز طلعت محمد عبد الله، على عبد الله الهجرس(2019)، ملتقى بعنوان اثر ادراك المستهلك للخداع الترويجي الإلكتروني عبر منصات التواصل الإجتماعي على أمان العلامة التجارية وجدارتها، جامعة النجاح الوطنية. فلسطين.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








