أدب الطفل مفهومه وخصائصه وفنونه في ليبيا محمد المسلاتي( ليل الجدَّات ) أنموذجاً
DOI:
https://doi.org/10.65405/gnqgch76Keywords:
childrensliterature.its importance.themes. Characterists ,goals of childrens literature ,artistic study Of literary formsAbstract
group within societ examinesa this study And explores its role in contributing to educational religious pedagogical and social development the study is based 0n the principle that lslam has given exceptionel attention to ch ildhood recognizing its deep impact on shaping an individuals character childrens literature is closely linked tool for guiding this group toward paths that strengthen their intellectual emotional and social growth through this perspectve the stud y aims to highlight the importance in order to support the proper development of the younger generation .
Downloads
References
1 -مختار الصحاح، محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الرازي، دار الكتب العلمية ، ص11.
2 - في أدب الطفل ، علي الحديدي، دار المصرية ، ط(2)، ت: 2001، ص 63-65.
3 - مجلة التقني، المجلد السادس والعشرون،العدد6، ت: 2013.
4 - أدب الأطفال، أحمدعلي الحديدى ، دارالأنجلو المصرية ، ط(4)، ت: 1988، ص 99.
5 - أدب الأطفال علم وفن، أحمد نجيب، ط(3)، دار الفكر العربي، القاهرة،ت:2000،ص 278.
6 -أدب الأطفال أهدافه وسماته، محمد حسين بريغش، ط(2)، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر، بيروت،ت:1996، ص43.
7 -ينظر: أدب الأطفال (دراسة وتطبيق)، عبدالفتاح أبو معال، ط(2)، دار الشروق، ت: 1988، ص18-20.
8 -ينظر: أدب الأطفال أهدافه وسماته ، محمد حسين بريغش، ص 103.
9 - ينظر: في أدب الأطفال، أحمد علي الحديدى، ص 86-87.
10 - ينظر: الفصول الأربعة، العدد)9)، الفاتح،سابقاً، 1986،ص97.
11 - ينظر: الأدب وفنونه دراسة ونقد الأدب – المسرحية- القصة- المقال- الشعر- ترجمة الحياة- والخاطرة-، عزالدين إسماعيل،ط(9)، دار الفكر العربي، القاهرة، ت:2013،ص75.
12 - ينظر:أدب الأطفال سماته وأهدافه،محمد حسين بريغيش،ص234.
13 - ينظر: المصدر السابق، ص235-236.
14 - ينظر: أدب الطفل في ليبيا 1970-2000، سالم امحمد العواسي، الناشر مجلس الثقافة العام، (د،ط)، ت:2000، ص127-128.
15 – ليل الجدات، محمد المسلاتي، (د،ط)،دار قباء الحديثة، القاهرة، ت:2008،ج(1)، ص13.
16 -المصدر السابق، ص45.
17 - المصدر نفسه، ص29-30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








