دور وسائل الإعلام في تشكيل الرأي العام
DOI:
https://doi.org/10.65405/bbka8x69Keywords:
Media, public opinion, shaping and influence, processes, tools and concepts.Abstract
formation in light of the increasing reliance on technology and modern media, and compares its power and influence with traditional means such as family and school, with a focus on the role of media in shaping public opinion in ways that may not be compatible with existing systems.
Research has shown that the information and communications revolution of the late 20th century was a key factor in shaping public opinion at all levels, leading to serious political, social, and global repercussions. This was achieved through the control and manipulation of media content, which helped shape public opinion and influence global decision-making. Public opinion is thus shaped by media outlets that serve the interests of their owners, who in turn exploit this power to craft messages that serve their objectives.
Downloads
References
- فاطمة حسين عواد، الاتصال والإعلام التسويقي (عمان: دار أسامة، ط1، 2011م), ص12.
- سليم عبد النبي، الإعلام التلفزيوني، (عمان: دار أسامة ، 2014م), ص20.
- لسان العرب / للعلامة ابن منظور ( ت 711 هـ) / تنسيق وتعليق: علي شيري، بيروت: دار إحياء التراث العربي، الطبعة الأولى ( 1988 م ) ، ج 9 ، ص 371.
- لسان العرب، ج 9 ، ص 371.
- الفيروز أبادي ، القاموس المحيط (بيروت: المؤسسة العربية ،ط2 )، ص155.
- عبد العزيز شرف، المدخل إلى وسائل الإعلام والاتصال، دار الكتاب المصري، القاهرة،.1989 م، ط2، ص 103.
- محمد جمال الفار، المعجم الإعلامي، الأردن، دار أسامة المشرق الثقافي، 2010م، ص 27.
- المرجع نفسه، ص 28.
- طلعت همام، موسوعة الإعلام والصحافة، بيروت: مؤسسة الرسالة ودار الفرقان: عمان، الطبعة الثانية، 1985 م، ص7.
ــ سمير محمد حسين، الإعلام والاتصال بالجماهير، القاهرة، عالم الكتاب، ص22.
- بسام المشاقبة، الرقابة الإعلامية (عمان: دار أسامة ، ط1، 2014)، ص16.
- منتصر حاتم حسين، أيديولوجيات الإعلام الإسلامي (عمان: دار أسامة، ط1، 2011م), ص18.
- فيصل محمد أبو عيشة، الدعاية والإعلام، (عمان: دار أسامة ، ط1، 2011م), ص25.
- محمد جمال الفار، نفس المرجع السابق، ص 51.
- فاروق خالد، الاعلام الدولي والعولمة الجديدة، الاردن، دار اسامة للنشر والتوزيع، (د. ت، ص 09.
- إبراهيم إمام، ﺍﻹﻋﻼﻡ ﻭﺍﻻﺘﺼﺎل ﺒﺎﻟﺠﻤﺎﻫﻴﺭ، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة: الطبعة الأولى، (1969 م) ، ص 12.
- انظر في ذلك: الإعلام الإقليمي – دراسة نظرية وميدانية، د. إبراهيم عبد الله المسلمي، دار العربي للنشر والتوزيع : القاهرة، الطبعة الأولى، ص 19 - 20.
- محمد جودت، ناصر: الدعاية والإعلان والعلاقات العامة؛ عمان، دار مجدلاوي؛ الطبعة الأولى؛ 1418 هـ - 1997/1998م، ص 15.
- شاكر، إبراهيم: الإعلام ووسائله ودوره في التنمية الاقتصادية والاجتماعية؛ مؤسسة آدم للنشر والتوزيع؛ الطبعة الأولى، 1975؛ ص ص20-21.
- مجموعة من الباحثين، العرب والإعلام الفضائي، مركز دراسات الوحدة العربية؛ الطبعة الأولى، بيروت، أغسطس 2004؛ ص13.
- المرجع السابق، ص19.
- محمد جودت، ناصر: الدعاية والإعلان والعلاقات العامة، عمان- دار مجدلاوي، الطبعة الأولى، 1997-1998م، ص16.
- لفين، ديفلير، ساندرا بول، روآيتش: نظريات وسائل الإعلام، ترجمة آمال عبد الرؤوف، الدار الدولية للنشر والتوزيع؛ القاهرة، الطبعة العربية الأولى، ص36.
- اقرأ المزيد - المدونة العربية: الإعلام الإلكتروني .. صحيفة المثقف أنموذجا – Electronic media – https://almothaqaf.org/foundation
- منتصر حاتم حسين، المرجع السابق, ص25.
- بسام المشاقبة، المرجع السابق, ص25.
- بسام عبد الرحمن الجرايدة، الإعلام وقضايا حقوق الإنسان (عمان: دار أسامة، ط1 (2013م), ص48.
-عبد الطيف حمزة، الإعلام والدعاية (بغداد: جامعة بغداد، مطبعة المعارف، ط1، 1968), ص46.
- فيصل محمد أبو عيشة، الدعاية والإعلام (عمان: دار أسامة ، ط1، 2011م), ص48.
- المرجع نفسه، ص65.
- فهمي العدوي، إدارة الإعلام (الأردن: دار أسامة ، ط1، 2010م), ص120.
- فيصل محمد أبو عيشة، المرجع السابق، ص67.
- عبد العزيز شرف: المدخل إلى وسائل الإعلام والاتصال، دار الكتاب المصري، القاهرة، 1989م، ط2، ص 103.
- المرجع نفسه، ص38.
-عبير الرحباني، الإعلام، رسالة ومهنة ( الاردن: دار اسامة ، ط1، 2013) ,ص16.
- غريب سيد أحمد: علم اجتماع الاتصال والإعلام، دار المعرفة الجامعية، إسكندرية، 1996.،س 206.
- المرجع نفسه، ص66.
-فيصل محمد أبو عيشة، المرجع السابق، ص46.
- فهمي العدوي، المرجع السابق، ص73.
- عبدالكريم علي الدبيسي، الرأي العام (عومل تكوينه وطرق قياسه)، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، 2011م، ص10.
- محمد حجاب، أساسيات الرأي العام، القاهرة، دار الفجر للنشر والتوزيع، 1998 ، ص30
- بطرس حلاق، المرجع السابق، ص16.
- بسيوني إبراهيم حمادة، دراسات في الإعلام وتكنولوجيا الاتصال والرأي العام، (القاهرة: عالم الكتب، ط1، 2008), ص225.
- عبدالعزيز شرف، المدخل إلى وسائل الإعلام، الطبعة الأولى، القاهرة، دار الكتاب المصري،1980 ، ص 16.
- الإعلام العربي في عصر المعلومات رؤية تحليلية، إصدار مركز زايد للتنسيق والمتابعة، في نوفمبر، 2000.
- أحمد الخشاب، الضبط الاجتماعي أسسه النظرية وتطبيقاته العلمية (القاهرة: مكتبة القاهرة، ط1، 1968), ص22.
- خليل إبراهيم رسول، سيكولوجية الرأي العام وطرق قياسه، دار الحرية، بغداد،1986 ، ص 19
- محمد منير حجاب، أساسيات الرأي العام، ص 24، الطبعة الثانية 2000، دار الفجر للنشر و التوزيع – القاهرة.
- أحمد بدر، الرأي العام: طبيعته وتكوينه، مكتبة الأنجلو المصرية، ط2، القاهرة،1987، ص 27.
- مختار تهامي، الرأي العام والحرب النفسية، القاهرة دار المعارف، القاهرة 1982 ص ص 12- 16.
عبيد عاطف عدلي: نظريات الإعلام والرأي العام. مرجع سابق. ص126:
- فياض، عامر: الرأي العام وحقوق الإنسان. عمان: دار زهران. 2002م، ص 29 . - أحمد الخشاب، المرجع السابق، ص166.
- حجاب، محمد منير: أساسيات الرأي العام. مرجع سابق. ص31 . - صبحي عسيلة، الرأي العام، مفاهيم الأسس العلمية للمعرفة، المركز الدولي للدراسات المستقبلية والاستراتيجية، السنة الثانية، العدد23 ، نوفمبر2006 ، ص28.
- بطرس حلاق، مرجع سابق، ص58.
- حجاب، محمد منير: أساسيات الرأي العام. مرجع سابق. ص 40.
- عبد الطيف حمزة، المرجع السابق، ص31.
- بدر، احمد: الرأي العام. القاهرة: دار قباء. 1998م، ص77.
- عبيد، عاطف عدلي: نظريات الإعلام والرأي العام. مرجع سابق. ص115 .
- بطرس حلاق، المرجع السابق، ص58.
- مجاهد، جمال: الرأي العام وقياسه. القاهرة: دار المعرفة الجامعية. 2004 م، ص 41.
ـ- بضياف سوهيلة، المرجع السابق، ص22
- عبيد، عاطف عدلي، نظريات الإعلام والرأي العام، دار الفكر العربي، القاهرة، 2002م، ص 114.
- أحمد بدر، المرجع السابق، ص67.
- سمير محمد حسين، الإعلام والاتصال بالجماهير والرأي العام، القاهرة: عالم الكتب، 1984), ص140.
- يوسف، فاروق: الرأي العام. القاهرة: مكتبة عين شمس. 1987م، ص: 23.
- دانا عماد محمد فرحات، دور الفضائيات اللبنانية في تشكل اتجاهات الرأي العام اللبناني نحو الطائفية، بيروت، جامعة الشرق الأوسط،، كلية الإعلام، رسالة ماجستير،2015، ص36.
- أحمد أبو زيد، سيكولوجية الرأي العام ورسالته الديمقراطية، القاهرة: عالم الكتب. 1968م، ص: 74
- مختار التهامي، الرأي العام (جامعة القاهرة: كلية الإعلام ، د: ط ، 2005) ، ص110.
- مختار التهامي، المرجع السابق، ص111.
- المرجع نفسه، ص112.
- حنان اياي ، دور وسائل الاعلام في تفعيل قيم المواطنة لدى الرأي العام، رسالة ماجستير منشورة، جامعة: د محمد خيضر، بسكرة، كلية الحقوق والعلوم السياسية، قسم العلوم السياسية والعلاقات الدولية، 2013 – 2014 ،ص ص 60- 61.
- فتيحة بن عباس ، دور الاعلام في التوعية والوقاية من حوادث المرور في الجزائر: مقارنة بين المناطق الريفية والمناطق الحضرية دراسة وصفية استطلاعية، أطروحة الدكتوراه، قسم علوم الاعلام والاتصالات الجزائر 2012، ص41.
- سناه محمد الجبور، الإعلام والرأي العام العربي والعالمي، دار أسامة للنشر والتوزيع،عمان،2012،ص148.
- المرجع نفسه، ص149.
- حازم الحمداني، الإعلام الحربي والعسكري، دار أسامة للنشر والتوزيع،عمان، 2011،ص42.
- المرجع نفسه، ص42.
- المرجع نفسه، ص ص 42-43.
- عبد الغفار رشيد القصبي، الرأي العام والتحول الديمقراطي، مكتبة الآداب، القاهره،2004، ص63.
- حسنين شفيق، سيكولوجية الإعلام دراسات متطورة في علم النفس الإعلامي، دار الفكر العربي والطباعة والتوزيع، القاهرة، ص 112.
- عبد الفتاح أبومعال، أثر وسائل الاعلام على تعليم الأطفال وتثقيفهم، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، ص15.
- احمد بلبول وبريكة حميدة، أثر استخدام شيكات التواصل الاجتماعي كوسيلة اتصالية اعلامية علي الشياب الجامعي مجلة أفاق للعلوم، جامعة الجلفة، العدد الثالث، الجزائر2016.،ص ص 28-29.
- عبد الرزاق محمد الدليمي، وسائل الإعلام والاتصال، دار المسيرة، عمان ،2012، ص50.
- أماني مجاهد،"استخدام الشبكات الاجتماعية في تقييم خدمات مكتبة متطورة"، مجلة دراسات المعلومات، العدد الثامن مارس، 2010 .
- بطرس حلاق، الرأي العام وطرق قياسه (دمشق، الجامعة الافتراضية السورية, د/ط, د/ت)، ص75.
- أحمد زكي ، معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية ، (بيروت، مكتبة لبنان ، 1978)، ص353 . وكذلك ينظر حميدة سميسم ، نظرية الرأي العام، (بغداد، دار الشؤون الثقافية ، 1992) ، ص117- 118 .
-عاطف عدلي العبد، المرجع السابق، ص40.
- بضياف سوهيلة، قياس الجمهور والرأي العام (د: ن، د: مط، 2018 2019)، ص17.
- المرجع السابق، ص75.
- يضاف سوهيلة، المرجع السابق، ص2.
- عمر خالد المسفري، الاتصال الجماهيري والاعلام الأمني (الأردن: دار أسامة، ط/1، 2013)، ص35.
- هاني رضا رامز محمد، المرجع السابق، ص60.
- عمر خالد المسفري، المرجع السابق، ص45.
- هاني رضا رامز محمد، المرجع السابق، ص69.
ـــــ هاني رضا، المرجع السابق، ص82.
-بضياف سوهيلة، المرجع السابق، ص19.
-عمر خالد، المرجع السابق، ص40.
- أحمد إبراهيم الجبير، مبادئ العلوم السياسية، (دار الكتب الوطنية بنغازي، ط/1، الجامعة المفتوحة طرابلس، د/ت), ص305.
-هاني رضا، المرجع السابق، ص82.
-احمد إبراهيم الجبير، المرجع السابق، ص305.
- مختار التهامي، المرجع السابق، ص61.
-عبد الطيف حمزة، مرجع سابق ذكره، ص40.
- هباش بن رجاء الحربي، المرجع نفسه، ص55.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








