دور النشاط البدني في التخفيف من القلق الاجتماعي لدى ذوي الإعاقات الحسية
DOI:
https://doi.org/10.65405/m2gcfg39Abstract
Anxiety Levels in Individuals with Sensory Impairments (Blind and Deaf).
This theoretical study addresses the dual challenge faced by individuals with sensory impairments (blind and deaf) concerning their elevated rates of Social Anxiety, often stemming from communication barriers and environmental obstacles. The study aims to establish and analyze the mechanisms through which regular and adapted physical activity is theoretically expected to contribute to reducing these anxiety levels. The theoretical framework is grounded in a two-level analysis of the mechanisms: The Physiological Mechanism, where physical activity promotes the release of calming neurotransmitters (like serotonin and endorphins) and regulates the stress axis (HPA Axis) to reduce the physiological arousal of anxiety; and the Psychological Mechanism, where activity enhances Self-Efficacy and Positive Body Image, thereby breaking the cycle of Self-Focused Attention, which is central to social anxiety. The study presents a Progressive Reference Framework for adapted physical programs that accounts for the specificity of each impairment (such as relying on acoustic signals for the blind and visual cues for the deaf) to ensure effective inclusion. The study recommends adopting this theoretical framework as a guide for developing specialized sports intervention programs to enhance the psychological resilience and social competence of this populati.
Downloads
References
أولاً: الأصول النظرية للقلق الاجتماعي والعلاج المعرفي السلوكي
1. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). American Psychiatric Publishing. (المرجع الأساسي لتشخيص القلق الاجتماعي).
2. Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier (Eds.), Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment (pp. 69–93). Guilford Press. (النموذج المعرفي السلوكي الأساسي المفسر للقلق الاجتماعي).
3. Hofmann, S. G., Asnaani, A., & Otto, M. W. (2012). The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5), 427–440. (مراجعة حديثة حول فاعلية CBT كتدخل نفسي معياري).
ثانياً: النشاط البدني والآليات الفسيولوجية والنفسية للقلق
4. Basso, J. C., & Suzuki, W. A. (2017). The effects of acute exercise on mood, cognition, neurophysiology, and neurochemical pathways: A review. Brain Plasticity, 2(2), 127–152. (مرجع حديث في الآليات الفسيولوجية (النواقل العصبية والكورتيزول) التي تربط الرياضة بالصحة النفسية).
5. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman and Company. (المرجع الأساسي لنظرية الكفاءة الذاتية وتأثيرها على الأداء والسيطرة على القلق).
6. Heijnen, S., Gherardelli, S., Kooi, J., & Konings, H. (2016). Physical activity as a strategy for anxiety management: A review of the neurobiological and psychological evidence. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 61, 165–179. (دراسة حديثة تركز على آليات تقليل الكورتيزول وتنظيم المحور النخامي الكظري عبر النشاط البدني).
7. Smits, J. A. J., Rosenfield, D., & Otto, M. W. (2008). The effects of exercise on anxiety sensitivity and in vivo panic attack symptoms. Depression and Anxiety, 25(2), 131–138. (دراسة تشير إلى أن الرياضة تخفض حساسية القلق عبر التعود على الأعراض الفسيولوجية).
ثالثاً: النشاط البدني المُكيَّف والإعاقات الحسية
8. Block, M. E. (2016). A teacher's guide to adapting physical education for students with disabilities (5th ed.). Paul H. Brookes Publishing Co. (مرجع أساسي في أسس وتكييف التربية البدنية للإعاقات المختلفة).
9. Lidström, H., Arvidsson, H., & Ekblad, E. (2018). Experiences of physical activity and social participation among young adults with visual impairment. Journal of Physical Education and Sport, 18(2), 701–709. (دراسة تركز على الإدماج الاجتماعي لفاقدي البصر عبر الأنشطة المُكيَّفة).
10. Lieberman, L. J., Haegele, J. A., & Jupiter, D. (2017). The effects of goalball participation on social competence and quality of life for adolescents with visual impairments. European Journal of Adapted Physical Activity, 10(1). (دراسة تقيس أثر رياضات التكيف (كرة الجرس) على الكفاءة الاجتماعية للمكفوفين).
11. Haegele, J. A., & Liu, P. S. (2020). Social anxiety and physical activity among youth with hearing loss: A mixed-methods investigation. Adapted Physical Activity Quarterly, 37(2), 115–134. (دراسة حديثة تركز على العلاقة النوعية بين القلق الاجتماعي والنشاط البدني لدى الصم).
12. Glesmann, H., Hutzler, Y., & Reuker, S. (2018). The impact of adapted sports on psychological well-being of athletes with disabilities: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 37, 223-234. (مراجعة منهجية لتأثير الرياضات التكيفية على الصحة النفسية بشكل عام).
رابعاً: المراجع العربية الداعمة للإطار النظري
13. عبد السلام، منى محمود. (2021). علم النفس الرياضي لذوي الاحتياجات الخاصة: الأسس النظرية والتطبيقية. دار المعارف الجامعية. (مرجع عربي حديث يربط علم النفس الرياضي بالإعاقة).
14. صبري، هناء محمد. (2019). فاعلية برنامج إرشادي رياضي لخفض قلق الأداء الاجتماعي لدى عينة من الشباب. المجلة المصرية للدراسات النفسية، 29(103), 101–130. (دراسة حديثة تؤكد فاعلية التدخل الرياضي كأداة إرشادية).
15. عبد الباسط، عادل أحمد. (2020). دور النشاط البدني المُكيَّف في تحسين صورة الذات والاندماج الاجتماعي لدى الأطفال الصم. مجلة التربية الخاصة والتأهيل، 11(38), 245–260. (دراسة تركز على أثر النشاط على صورة الجسم والاندماج الاجتماعي لدى الصم).
16. العناني، حنان عبد الحميد. (2016). الإرشاد النفسي وتطبيقاته في المجال الرياضي. دار الفكر للنشر والتوزيع. (مرجع في تطبيق الإرشاد النفسي على الفئات الرياضية).
17. مراد، صلاح الدين. (2022). المرونة النفسية والتعامل مع الضغوط: دور الرياضة في بناء المناعة النفسية. مؤسسة الوفاء الأكاديمية. (مرجع حديث يربط الرياضة ببناء المرونة كعامل وقائي ضد القلق).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








