ما مدى إمكانية الاستفادة من الضريبة على التجارة الالكترونية (دراسة ميدانية على مصلحة الضرائب الليبية)

Authors

  • عبد السلام سالم يوسف عيسى جامعة الزاوية- كلية الاقتصاد العجيلات Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/zw97qg77

Keywords:

E-commerce tax, Libyan Tax Authority, tax awareness, resources, obstacles, digital transformation.

Abstract

This study aimed to assess the feasibility of applying a tax on e-commerce transactions at the Libyan Tax Authority in the city of Zawiya, and to identify the main factors and obstacles affecting this application. The study adopted a descriptive-analytical approach, with data collection conducted through a questionnaire distributed to a purposive sample of tax authority employees (the sample size was 35 individuals). To analyze the data and test the hypotheses, the one-sample T-test and one-way ANOVA test were used. The results indicated the overall feasibility of benefiting from this tax, with high awareness and understanding among employees of its importance. Conversely, the study showed that the greatest challenge does not lie in awareness but in the lack of internal operational readiness; the null hypothesis related to the availability of resources was accepted, and the results revealed that a severe shortage of training courses is the main source of the problem. The results also confirmed the presence of statistically significant obstacles, most notably the need to amend existing tax laws and regulations. Furthermore, the ANOVA results showed complete homogeneity in employees' opinions regarding the three axes, with no statistically significant differences attributed to demographic variables (qualification, specialization, experience, job). Based on the results, the study recommends issuing the necessary legislative amendments to adapt tax laws to the nature of e-commerce, and simultaneously, implementing an intensive and mandatory training plan to enhance human capacity in the field of digital auditing and collection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولا- المراجع باللغة العربية

1- قامش، محمد إبراهيم (2024) "أثر التجارة الالكترونية وانشطة صناعة المحتوى على التحاسب الضريبي، مجلة البحوث المالية والتجارية المجلد 25 العدد الرابع ص ص312-314.

2- المبروك، فراج محمود حامد، (2024) "دور التحول الرقمي في الحد من التهرب الضريبي" دراسة ميدانية على مصلحة الضرائب الليبية، مجلة الدراسات المحاسبية، العدد السابع ديسمبر 2024، ص 205.

3- فيبوعه، العباسي، عبدالله(2024) "متطلبات التنظيم الضريبي للتجارة الالكترونية" التحديات والمشاكل، مجلة علمية جامعة حسيبة الجزائر، العدد 7 والمجلد 13، ص15.

4- كشكول، سهاد عبود،(2023) "أثر التجارة الالكترونية في فرض الضرائب" مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، جامعة بغداد، المجلد 18، والعدد 68، ص461.

5- المشد، عبدالفتاح، خالد عبود، ومحمود شعبان، (2024) "التحديات القانونية والضريبية للتجارة الالكترونية في مصر" مجلة العلوم الإدارية والتجارية، م3، ع2، لسنة 2024.

6- أبوهلال و شعبان، مروان وشيرين، (2022) "التجارة الالكترونية والتهرب الضريبي من وجهة نظر موظفي الضرائب في فلسطين"، المجلة العربية للإدارة، م42، ع2، لسنة 2022، ص24.

7- العمري، الهاشمي، (2023)"تكييف النظام الجبائي الجزائري في ظل تبني التجارة الالكترونية" أطروحة دكتوراه في المحاسبة جامعة محمد البشير الابراهيمي، كلية العلوم الاقتصادية والتجارة، ص32.

8- مريود، مسعود محمد، (2018) "الضرائب على المعاملات التجارة الالكترونية"، المؤتمر الدولي الثاني لكلية الاقتصاد والتجارة، بعنوان الثورة التكنولوجية واقتصاديات القرن الحادي والعشرين، ليبيا 7-9 أكتوبر.

9- شقلوف، محمد فرج، (2022) "التحول الرقمي للأنظمة المحاسبية وأثرها على الإيرادات الضريبية" دراسة تطبيقية، مجلة العلمية للبحوث التجارية، جامعة المنوفية، العدد19 ص109.

10- محمود، رقية اسحيل، (2024) "دور التحول الرقمي في تطوير النظام الضريبي وأثره على حصيلة الإيرادات الضريبية"، دراسة ميدانية على مصلحة الضرائب في مدينة طبرق ليبيا، مجلة جامعي العدد 39 ربيع 2024، ص 122.

11- البياتي، م.م. (2005). تحليل البيانات الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS. دار الحامد.

12- البلداوي، ع. ع. (1997). الإحصاء للعلوم الإدارية والتطبيقية (الطبعة 1). عمان، الأردن: دار الشروق.المراجع الأجنبية

ثانياً- المراجع باللغة الإنجليزية

1-Enerson J, Folium A Samael. A, (2022) Electronic Tax management system and tax revenue collection Efficiency in selected states thwart Nigeria" Archives of Business Research 10(4) 93-96.

2- Chernousova.K.S، (2021)، »Digital Transformation of Tax Administration as A function of state Adminisist Ration» European Proceeding of social and Behavioral sciences، ISSN: 2357 - 1330.

3- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.

Downloads

Published

2025-10-15

How to Cite

ما مدى إمكانية الاستفادة من الضريبة على التجارة الالكترونية (دراسة ميدانية على مصلحة الضرائب الليبية). (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(ملحق 36), 966-988. https://doi.org/10.65405/zw97qg77