الطرق الداخلية الموحدية ودورها في التبادل التجاري البحري خلال القرنين 6–7هـ/12–13م

Authors

  • نجاة محمد مصباح سعيد مركز البحوث الاجتماعية ودراسة السياسات المعمقة Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/yqk4dr86

Keywords:

Almohads; (Maghrib and al-Andalus); land and river routes; means of transport; commercial centers; rivers; determining distances between cities; frontier zones.

Abstract

This research paper examines and analyzes the contributions of inland routes to the development of maritime trade during the Almohad era, focusing on the vital role played by transportation networks and the natural environment in strengthening the economic connection between the Maghreb and al-Andalus. The network of overland routes—both coastal and inland—helped link cities and commercial centers through organized pathways that extended from Ceuta and Tangier in the north to Sijilmasa and Tripoli in the south, and from the western Maghreb to al-Andalus in the east and west. This system facilitated a smooth and continuous movement of merchants and goods toward the major ports.

Likewise, Moroccan and Andalusian rivers—such as the Sebou, Shuqur, and Guadalquivir—served as effective navigational routes for transporting goods from the interior to the coast, where small boats and river vessels contributed to the efficient exchange of commodities between cities and ports. This represented an integrated economic system combining land, river, and maritime transport, which stimulated the growth of Moroccan exports—particularly agricultural and industrial products—and enabled the import of Mediterranean goods that enhanced the state’s position within the international trade network of the period.

The study also highlights the importance of commercial caravans and transport methods, as well as the role of tribes in protecting routes and regulating traffic, in addition to the impact of trade-related taxation on supporting the state treasury and developing its economic infrastructure. Through the analysis of these elements, the paper concludes that the Almohad state succeeded in establishing an advanced and balanced economic system connecting the hinterland, the coast, and the sea. This system positioned the Almohads as a pivotal center of trade and cultural exchange between the Islamic and Christian worlds during the Middle Ages, reinforcing their status as a major economic power in the western Mediterranean.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: الكتب المصدرية:

ثانياً - المراجــع العربية:

1. عاشور، سعيد عبد الفتاح: أوربا في العصور الوسطى- النظم والحضارة،ج2، مكتبة الأنجلوالمصرية،القاهرة، (د. ت).

2. موسى: عزالدين موسى: النشاط الاقتصادي في المغرب الإسلامي خلال القرن السادس الهجري،دارالشروق، بيروت، 1403 هـ / 1983م.

3. قويدر، محمد علي أحمد: التجارة الداخلية في المغرب الأقصىفي عصر الموحدين (41- 668هـ/ 1146- 1269م)،مكتبة الثقافة الدينية، (د.م)، (د.ت).

ثالثاً: المراجع المعربــــة:

4. كربخال، مامول: افريقيا، ج3، تر: محمد حجى- وآخرون، مكتبة المعارف للنشر والتوزيع والاعلام، الرباط، 1404ه هـ / 1984م.

5. لومبار، موريس: الإسلام في مجده الأول من القرن 2 إلى القرن 5 هـ (8- 11)، تر: إسماعيل العربي، منشورات دار الآفاق الجديدة، المغرب، (د.ت).

رابعاً: المجلات:

6. ناعمي، مصطفى، أهمية التجارة بالنسبة للبنية الاقتصادية والاجتماعية غرب الصحراء بلاد تكنة، مجلة البحث العلمي يصدرها المعهد الجامعي للبحث العلمي الرباط،35- 1405 -1985م، جامعة محمد الخامس، المملكة المغربية..

Downloads

Published

2025-10-15

How to Cite

الطرق الداخلية الموحدية ودورها في التبادل التجاري البحري خلال القرنين 6–7هـ/12–13م. (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(ملحق 36), 882-895. https://doi.org/10.65405/yqk4dr86