تطور العمارة الإسلامية في العصر السلجوقي

Authors

  • ذهبية عاشور قري كلية التربية زوارة – جامعة الزاوية Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/cjos.2025.764

Keywords:

architecture, Seljuks, mosques, bimaristans(Hospitals), palaces, shrines, schools.

Abstract

-        The Seljuks established a large Islamic state that emerged in the fifth century AH/eleventh century AD, to include Khorasan, Transoxiana, Iran, Iraq, the Levant, and Asia Minor. Rayy in Iran and then Baghdad in Iraq were the headquarters of the Seljuk Sultanate, while Seljuk states arose in Khorasan, Transoxiana (Kerman), the Levant (Seljuks of the Levant), and Asia Minor (Seljuks of Rum), and they were subject to the Seljuk Sultanate in Iran and Iraq.

-        The Seljuks supported the Abbasid state in Baghdad and supported its Sunni doctrine, after it was on the verge of collapse between the Shiite Buyid influence in Iran and Iraq, and the Fatimid Fatimid influence in Egypt and the Levant. The Seljuks completely eliminated the Buyid influence and confronted the Fatimid Caliphate.

-        The Seljuks paid special attention to the architecture of the cities they conquered in Asia Minor. They built many schools, mosques, funeral homes, and hospitals. Despite the continuous wars they fought with their enemies, they had plenty of time to care for and establish many institutions. They built schools for studying medicine, with hospitals attached to them, and filled the caravan routes with inns and built bridges. They also built palaces, baths, and mosques, which were often accompanied by shrines.

-        The planning methods of Seljuk religious buildings varied, and modifications were introduced to them to suit the era of their construction and the climatic, political, economic, religious and local environmental factors, as well as to suit the development of the functions performed by these facilities, which formed the main architectural features of mosques, schools and shrines in these countries. They can be considered a direct reflection of their construction style, and specific construction methods and approaches were followed, each of which suited the conditions of construction of this or that building and the architecture of this or that era. Construction methods and materials sometimes had a clear impact on the design of the facilities, and were linked to the social conditions and factors of the life of society in general.

-        The Seljuk state was a powerful Islamic state that controlled a vast area of Central Asia, the Middle East and parts of Europe in the period between (the eleventh century until the thirteenth century AD), and one of the most prominent effects left by the Seljuks was their distinctive architectural style, which had a profound impact on the Islamic countries.

-        The mosque and the school were the most important basic facilities in Seljuk architecture. These facilities were used to call for Sunni doctrines, the Seljuk faith. They were also cultural and educational institutions according to architectural engineering. The credit for establishing these schools, known as the Nizamiyya, goes to the minister Nizam al-Mulk, who spent generously on them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً- المصادر الأولية:

- القرآن الكريم.

1. ابن الأخوة: محمد بن محمد بن أحمد القرشي, معالم القرابة في أحكام الحسبة, تحقيق: محمد محمود شعبان, القاهرة, الهيئة المصرية للكتاب, 1976م.

2. ابن الجوزي: أبوالفرج عبدالرحمن بن أبي الحسن, المنتظم في أخبار الملوك.

3. ابن الطقطقي: محمد بن علي بن طباطبا, الفخري في الآداب السلطانية, القاهرة, دار المعارف, د-ت.

4. ابن العمراني: محمد بن علي بن محمد بن علي بن أحمد, الأنباء في تاريخ الخلفاء, تحقيق وتقديم: قاسم السامرائي, القاهرة, دار الآفاق العربية, 1999م.

5. ابن الفقيه الهمذاني: أحمد بن محمد بن إسحاق, بغداد مدينة السلام, بغداد, دار الكتب العلمية, 2013م.

6. ابن جبير: أبوالحسين محمد بن أحمد الكناني, رحلة ابن جبير, تحقيق: حسين نصار, بيروت, دار صادر, 1964م.

7. ابن خلكان: شمس الدين أبوالعباس أحمد بن إبراهيم وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان, تحقيق: إحسان عباس, بيروت, دار صادر, 1977م.

8. ابن فضلان: أحمد بن العباس, رحلة ابن فضلان, تحقيق: سامي الدهان, دمشق, 1960م.

9. الحسيني: صدر الدين علي بن ناصر الحسيني, زبدة التواريخ (أخبار الأمراء والملوك السلجوقية), تحقيق: محمد نور الدين, الكويت, 1985م

10. الخطيب البغدادي: أبوبكر أحمد بن علي بن ثابت, تاريخ بغداد أو مدينة السلام, ج9, بيروت, دار الكتب العلمية, د-ت.

11. الخطيب الشربيني: أبوزكريا يحيى بن شرف النووي, كتاب مغنى المحتاج إلى معرفة معاني ألفاظ المناهج, ج2, القاهرة, مطبعة مصطفى الحلبي, 1932م.

12. الدرجيني: أبي العباس أحمد بن سعيد, كتاب الطبقات, المشايخ بالمغرب, تحقيق: إبراهيم محمد طلابي, ج11, طبعة الجزائر, د-ت.

13. الذهبي: الحافظ أبوعبدالله شمس الدين:

- تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والاعلام, تحقيق: عمر عبدالسلام تدمري, ج33, بيروت, دار الكتاب العربي, 1994م.

- سير أعلام النبلاء, تحقيق: شعيب الأرنؤوط ومحمد نعيم العرقسوسي, ج18, ط11, بيروت, مؤسسة الرسالة للنشر, 1996م.

14. الرواندي: محمد بن علي بن سليمان, راحة الصدور وآية السرور في تاريخ الدولة السلجوقية, ترجمة: إبراهيم أمين الشواربي, القاهرة, المجلس الأعلى للثقافة والنشر, 2015م.

15. سبط الجوزي: شمس الدين بن قزاوغلي, مرآة الزمان في تاريخ الأعيان, ج8, استانبول, مطبعة الجمعية التاريخية, 1968م.

16. الشيزري: عبدالرحمن بن نصر, نهاية الرتبة في طلب الحسبة, بيروت, دار الثقافة, 1981م.

17. الصفدي: صلاح الدين خليل بن أيبك بن عبدالله الصفدي, الوافي بالوفيات, تحقيق: أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى, ج26, بيروت, دار إحياء التراث العربي, 2000م.

18. الطرطوشي: أبوبكر محمد بن الوليد, سراج الملوك, تحقيق: شوقي ضيف, القاهرة, الدار المصرية اللبنانية, 1989م.

19. علي محمد بن جزي الكلبي, رحلة ابن بطوطة (تحفة النظار في غرائب الأمصار وعجائب الأسفار), ج1, الدار البيضاء, دار توبقال للنشر, 2020م.

20. الغزالي: أبوحامد, إحياء علوم الدين, ج2, القاهرة, دار الكتب العربية, 1976م.

21. القزويني, نزهة القلوب, باهتمام لسترنج, ليدن, 1913م.

22. نظام الملك, الحسن بن اسحق بن العباس أبوعلي الطوسي, سياسة نامة, ترجمة: محمود العزاوي, القاهرة, 1975.

23. ويلسن: كريستي ويلسن, تاريخ صنايع إيران, ترجمة: عبدالله فريار, طهران, 1899م.

ثانياً- المراجع العربية والمعربة:

1. أحمد كمال الدين حلمي, السلاجقة في التاريخ والحضارة, الكويت, دار البحوث العلمية, 1975م.

2. أدم متز, الحضارة الإسلامية في القرن الرابع الهجري, ترجمة: محمد عبدالهادي أبوريدة, ج2, بيروت, دار الكتاب العربي.

3. زكي محمد حسن, الفنون الإيرانية في العصر الإسلامي, القاهرة, مطبعة دار الكتب المصرية, 1940م,

4. سعد زغلول, العمارة والفنون في دولة الإسلام, القاهرة, دار المعارف, 1986م.

5. علي أحمد الطايش, طراز المساجد السلجوقية ببلاد الأناضول, ندوة الآثار الإسلامية في شرق العالم الإسلامي, القاهرة, 1998م.

6. علي محمد الصلابي, دولة السلاجقة, الاقهرة, مؤسسة اقرأ, 2006م.

7. عماد عبدالسلام رؤوف, مدارس بغداد في العصر العباسي, بغداد, مطبعة دار البصرى, 1966م.

8. فهيم فتحي إبراهيم حجازي, العمائر الدينية السلجوقية والمصرية حتى نهاية العصر المملوكي, القاهرة, دار المعارف, 2014م.

9. م.س ديماند, الفنون الإسلامية, ترجمة: أحمد عيسى, ط2, القاهرة, دار المعارف, 1958م.

10. محمد إبراهيم الجناتي، المساجد وأحكامها في التشريع الإسلامي، النجف، مطبعة الفضاء، 1976م

11. محمد سهيل طقوس, تاريخ دولة سلاجقة الروم في آسيا الصغرى, بيروت, دار النفائس للنشر, 2002م, ص34. نظر أيضاً: علي محمد الصلابي, دولة السلاجقة, الاقهرة, مؤسسة اقرأ, 2006م.

12. محمد عبدالستار عثمان, المدينة الإسلامية, عالم المعرفة, الكويت, الناشر: المجلس الوطني للثقافة والفنون, 1988م.

13. منى محمد بدر, أثر الحضارة السلجوقية في دول شرق العالم الإسلامي على الحضارتين الأيوبية والمملوكية بمصر, ج2, القاهرة, دار زهراء الشرق, 2002م.

14. نعمت إسماعيل علام, فنون الشرق الأوسط في العصور الإسلامية, القاهرة, دار المعارف, 2003م.

15. و. بارتولد, تاريخ الترك في آسيا الوسطى, ترجمة: أحمد السعيد سليمان, القاهرة, الهيئة العامة للكتاب, 1996م

16. يوسف الشريف, المدخل التاريخي لتاريخ العمارة العربية وتطورها, القاهرة, وكالة الصحافة العربية, 1021م.

ثالثاً- الدوريات:

‌أ. الرسائل الغير منشورة:

1. انصار محمد عوض الله رفاعي, الأصول الجمالية والفلسفية للفن الإسلامي, القاهرة, دار النشر مكتبة الإسكندرية, 2010م.

2. بدر محمد فهد, العامة في بغداد في القرن الخامس الهجري, رسالة ماجستير, آداب القاهرة, 1976م.

3. زينب فتحي غريب بلال, العمارة الإسلامية في عصر الدولة العباسية (فترة حكم السلاجقة), أطروحة دكتوراه, كلية دار العلوم, جامعة الفيوم, 2021م.

‌ب. المجلات والموسوعات:

1. عبدالله عطية عبدالحافظ, الزخارف الخزفية بمدرسة صرجالي في قونية, مجلة كلية الآداب, جامعة المنصورة, ع24, ج1, 1999م.

2. دائرة المعارف الإسلامية, ج 1-16, مركز الشارقة للنشر.

‌ج. شعبة الانترنت:

1. خولة الفرشيشي, الحمام في الحضارة العربية, ثاني أهم مكان بعد المسجد https://raseef22.net, تم الاطلاع عليه: 15/08/2024م.

2. قائمة الخانات السلجوقية في تركيا, ويكيبيديا https://ar.wikipedia.org, تم الاطلاع عليه: 10/09/2024م.

3. قونية أكبر خانات العصر السلجوقي يفتح أبوابه للزوار بحلة جديدة https://dailysabah.com, تم الاطلاع عليه: 25/08/2024م.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

تطور العمارة الإسلامية في العصر السلجوقي. (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(36), 1525-1538. https://doi.org/10.65405/cjos.2025.764