تحديات دمج متطلبات سوق العمل في معايير جودة التعليم المحاسبي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم التقني بطرابلس
DOI:
https://doi.org/10.65405/kddg7r60Keywords:
(Quality of Accounting Education; Labor Market Requirements; Technical Education in Libya; Institutional Challenges).Abstract
This study aimed to identify the key challenges facing technical education institutions in Tripoli regarding the integration of labor market requirements into the quality standards of accounting education, It also sought to analyze the impact of the misalignment between educational outcomes and market demands from the perspective of accounting faculty members, To achieve these objectives, a structured questionnaire was distributed to the study population, yielding 23 valid responses, A series of statistical analyses were conducted using SPSS, including one -sample t-tests, correlation analysis, multiple regression, and ANOVA.
The results revealed statistically significant challenges affecting the quality of accounting education, most notably the lack of employer involvement in curriculum development, misalignment of current curricula with market needs, weak technological integration, and the absence of institutional partnerships, These challenges were found to have a direct and measurable impact on the alignment of educational outcomes with labor market expectations. The study concludes with a set of recommendations aimed at enhancing the responsiveness of accounting education programs to labor market dynamics, through curriculum reform, technological advancement, and strengthened collaboration between academia and industry.
Downloads
References
أولاً: المراجع العربية
1. أبوغالية، م. س.، العبيدي، أ. ي.، و الفرجاني، م. م. (2017)، معوقات تطوير التعليم المحاسبي بالجامعات الليبية، مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية، كلية الاقتصاد والتجارة زليتن، الجامعة الأسمرية، (10).
2. الأسعد، آ. م. (2013)، المعايير المحاسبية والتغيرات في بيئة الأعمال المعاصرة، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، عدد خاص، مؤتمر الكلية.
3. الباحسين، س. ع. (2006)، المهارات المطلوبة للقطاع الخاص السعودي ودور التعليم العالي في توفيرها، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، 222 (1).
4. دمنهوري، هـ. (2013)، أسباب عدم مواءمة مخرجات التعليم العالي لمتطلبات سوق العمل السعودي، مجلة جامعة الملك عبد العزيز، 27 (1).
5. حسان، م. ص. ج(2018). ، مدى توافق التعليم المحاسبي مع متطلبات سوق العمل (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، الجامعة الإسلامية، غزة.
6. شابون، أ. م.، و العربي، ع. م. (2021)، أثر تطبيق معايير التعليم المحاسبي الدولية على جودة مهنة المحاسبة والمراجعة في ضوء متطلبات سوق العمل في ليبيا، مجلة دراسات الاقتصاد والأعمال، كلية الاقتصاد والعلوم السياسية، جامعة مصراتة، 8 (2).
7. العماري، ا. س.، اشكال، غ. أ.، و اشتيوي، ح. ر. (2021)، معارف ومهارات خريجي المحاسبة ودورها في سوق العمل الليبي، مجلة البحوث الأكاديمية (العلوم التطبيقية)، (19).
8. مرجين، وآخرون(2019) ، الجودة وضمانها في الجامعات والأكاديميات الليبية الحكومية: الواقع وإمكانيات التطوير، الجمعية الليبية للجودة والتميز في التعليم، دار الكتب الوطنية، بنغازي.
ثانياً : المراجع الأجنبية
1. Al-Qadar, M. A., & Abdel-Dayem, K. K. (2025). The mechanism for the partial development of accounting education in Libya and its impact on its outcomes in accordance with the requirements of the labor market: A study on faculty members in the Accounting Department at the Faculties of Economics at Libyan universities. Journal of the Academic Forum, 9(1). https://journals.asmarya.edu.ly/jaf/index.php/jaf/article/view/466
2. Carpio, X., Merchant, O., Mueller, N., & Olefir, A. (2017). Skills for modern Ukraine. World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/25741/210890ovUK.pdf?sequence=5
3. Evan, G., Karakolis, P.-C., Kapsalis, S., Skalidakis, S., Kontzinos, C., Kokkinakos, P., Markaki, O. I., & Askounis, D. (2022). Bridging the gap between technological education and job market requirements through data analytics and decision support services. Applied Sciences, 12(14), Article 7139. https://doi.org/10.3390/app12147139
4. F, A., Masharipov. (2023). Training of youth in modern professions based on the needs of the labor market in 2023, in the “year of human care and quality education". Economics and Education, 24(2). https://doi.org/10.55439/eced/vol24_iss2/a23
5. Howieson, B. (2003). Accounting practice in the new millennium: Is accounting education ready to meet the challenge? The British Accounting Review, 35(2), 69–103. https://doi.org/10.1016/S0890-8389(03)00004-0
6. Jackling, B., & De Lange, P. (2009). Do accounting graduates’ skills meet the expectations of employers? A matter of convergence or divergence. Accounting Education: An International Journal, 18(4–5), 369–385. https://doi.org/10.1080/09639280902719341
7. Mohamed, E. K. A., & Lashine, S. H. (2003). Accounting knowledge and skills and the challenges of a global business environment. Managerial Finance, 29(7), 3–16. https://doi.org/10.1108/03074350310768319
8. Sergeieva, L. M., Hriadushcha, V. V., Dubov, G. O., Didych, T. O., & Saienko, M. I. (2022). Compliance of the quality of educational services provided by vocational education institutions with the labor market demand in qualified staff under economic crisis. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(13). https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i13.5517
9. Sydorenko, V., Shorobura, I., Ponomarenko, A., Dei, M., & Dzhus, O. (2020). Application of technologies of formal and non-formal education for continuous professional development of the modern specialist. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), 1–24.
10. Ukrinform. (2019). Expert: 44% of university graduates work outside the profession. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2737000-ekspert-44-vipusknikiv-visiv-pracuut-ne-zafahom.html
11. World Economic Forum. (2020). The future of jobs report 2020. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Comprehensive Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








