الثقافة التنظيمية وأثرها على جودة الخدمات الصحية دراسة تطبيقية على مراكز الرعاية الصحية بمدينة الزاوية

Authors

  • عائشة الهادي محمد أبوعبدالله الإدارة، الاقتصاد العجيلات، الزاوية، طرابلس، ليبيا , Author
  • أحمد عطية محمد الإدارة، الاقتصاد العجيلات، الزاوية ، الزاوية، ليبيا , Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/.v10i37.587

Keywords:

word althaqafa، jawdat alkhidamat alsihiya، marakiz alrieayat alsihiya

Abstract

This study tries to shed light on one of the group of problems that modern organizations face in general and health organizations in particular, and it is the problem of low level of service quality, and this study discussed (organizational culture and its impact on the quality of health services), and the problem of the study lies in the existence of a low level Quality of health services provided health care centers in Zawia.Where this study aims to study and characterize the reality of the organizational culture prevailing in health care centers and the extent of its compatibility with the requirements of applying the level of quality of health service provided in these centers, as well as to identify the extent of employees' awareness of the concept of organizational culture and its impact on the level of quality of health services.This study was based on the following hypothesis (the health centers in Zawia dominate a negative organizational culture that negatively affected the quality of health services provided).The researchers adopted the path of achieving the objectives of the study, and testing the hypothesis of the study, by following the descriptive approach and the analytical method, using the statistical methods included in the statistical package (SPSS).The study population consisted of (471) people distributed in 7 health centers. A stratified random sample was chosen, which was determined by the sample selection law, where the sample amounted to (206) individuals.The study reached a number of results, the most important of which are:1- The prevailing organizational culture among workers in health care centers in Zawia is a negative organizational culture.2- There is a low level of quality of health services provided in health care centers.3- There is a positive (positive) significant relationship between the prevailing organizational culture and the level of quality of health services provided in health care centers, as the more positive the organizational culture, the higher the level of quality of services provided in these centers.4- Lack of awareness among health center workers of the concept of organizational culture.Second - Recommendations:After linking the results with the recommendations, the study recommends some recommendations.1- The need for higher management to pay attention to the organizational culture prevailing among the employees so that this culture is positive, in order to work to achieve the goals of health care centers.

2- The need for administrative leaders to pay attention to selecting and training individuals wanted and transferred to new appointments, which would lead to placing the right person in the right place.

3- Working on developing the capabilities of workers and cultivating honest competition among them.4- Work to raise the quality of health services provided in health care centers and apply quality standards, by providing supportive medical services in an integrated manner to perform the required medical services.5- Paying attention to preparing maintenance programs and providing spare parts for medical devices and equipment, so that these devices work perfectly.6- Working on preparing administrative training courses to spread the concept of organizational culture among workers, to increase workers ’linkage among themselves and achieve high quality services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

. حسين حريم، (2003)، إدارة المنظمات منظور كلي، عمان، الأردن، دار الحامد للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى .

2. أبو بكر، مصطفى محمود (2008). الموارد البشرية مدخل تحقيق الميزة التنافسية، الإسكندرية، دار الكتاب الجامعي،

3. تامر ياسر البكري،(2005) إدارة المستشفيات، الأردن، عمان، دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع .

4. زكي خليل المساعد،(1998) تسويق الخدمات الصحية، الأردن، عمان، دار الحامد للنشر والتوزيع .

5. حسين امحمد حسين التريكي ،(2005) تسويق الخدمات الصحية وأثرها على رضا المنتفعين بها ، رسالة ماجستير غير منشورة ، أكاديمية الدراسات العليا طرابلس .

6. رضاء محمد هويدي ، (2006) قياس جودة الخدمات المقدمة في قطاع الصحة، دراسة ميدانية، رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا طرابلس .

7. عامر محمد اللافي ، (2007) إدارة الجودة الشاملة وإمكانية تطبيقها في ضوء الثقافة التنظيمية للجامعات الليبية، دراسة ميدانية عن جامعة السابع من ابريل ، رسالة ماجستير غير منشورة ، أكاديمية الدراسات العليا طرابلس .

8. أحمد عطية محمد، (2019) ، بعنوان إدارة الجودة الشاملة وإمكانية تطبيقها في ضوء ثقافة الإدارة التنظيمية بجامعة الجبل الغربي، دراسة ميدانية عن جامعة صفاقس . تونس . رسالة ماجستير غير منشورة.

9. مصطفى محمود أبو بكر،(2002 – 2003) التنظيم الإداري في المنظمات المعاصرة، مصر، الإسكندرية، الدار الجامعية للنشر والتوزيع .

10. أحمد سيد مصطفى،(2005) إدارة السلوك التنظيمي، مصر، القاهرة، بدون دار نشر.

11. محمود سليمان العميان، (2005) السلوك التنظيمي في منظمات الأعمال، الأردن، عمان، دار وائل، الطبعة الثالثة .

12. عايدة سيد خطاب، (1995) سياسات إدارية، القاهرة، مكتبة عين شمس، الطبعة الثالثة.

13. نبيل حامد مرسي،(2008) التخطيط الاستراتيجي، مصر، الإسكندرية، أبو الخير للطباعة والتجليد

14. حسين حريم، (2004) السلوك التنظيمي، عمان، الأردن، دار الحامد للنشر والتوزيع.

15. قاسم نايف علوان وآخرون ، (2005) تقييم مدى ملائمة أبعاد ثقافة المنظمة لتطبيق مدخل TOM ، مجلة الدراسات العليا ، السنة الخامسة ، العدد الرابع .

16. تشارلز نورماند، وأكس وبر، (1997) التأمين الصحي الاجتماعي، مصر، الإسكندرية، صدرت الطبعة العربية عن المكتب الإقليمي لشرق المتوسط، منشورات منظمة الصحة العالمية.

17. محسن علي الكتبي،(2006) السلوك التنظيمي بين النظرية والتطبيق، مصر، الإسماعيلية، الطبعة الأولى .

18. عبدالعزيز صالح بن حبتور، (2004) الإدارة الاستراتيجية، الأردن، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع .

19. فريد كروتل، (2009) تسويق الخدمات الأردن، عمان، دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى .

20. مدحت محمد أبو النصر،(2008) إدارة الجودة الشاملة في مجل الخدمات، مصر، القاهرة، لناشر مجموعة النيل العربية، الطبعة الأولى .

21. عبد العال بن هاشم محمد أبو خشبة، (2003) أهمية دراسة وتحليل تكاليف الجودة في عملية اتخاذ القرارات والتحسين المستمر، المجلة العلمية لاقتصاد والتجارة، كلية التجارة جامعة عين شمس، القاهرة، العدد الأول .

22. إياد عبدالفتاح النسور ، (2007) جودة الخدمات السياحية والعلاجية من وجهة نظر المرضى الأجانب القادمين للعلاج في المستشفيات الخاصة في الأردن، مجلة آفاق اقتصادية ، يصدرها اتحاد غرفة التجارة والصناعات في الإمارات العربية المتحدة ، المجلد 28، العدد 112

23. خضير كاظم حمود،(2002) إدارة الجودة وخدمة العملاء، الأردن، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الطبعة الأولى .

24. مأمون سليمان الدراكة، (2006) إدارة الجودة الشاملة وخدمة العملاء، الأردن، عمان، دار صفاء للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى .

25. سليمان محمد طشطوش ،(2001) أساسيات المعاينة الإحصائية ، الأردن ، عمان، دار الشروق لنشر والتوزيع .

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

الثقافة التنظيمية وأثرها على جودة الخدمات الصحية دراسة تطبيقية على مراكز الرعاية الصحية بمدينة الزاوية . (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 2650-2688. https://doi.org/10.65405/.v10i37.587