علاقة البيئة الصفّية المحفِّزة بالتفكير الإبداعي لدى تلاميذ الصفوف العليا (الرابع، الخامس، والسادس): دراسة ميدانية في مدرستي الخنساء وطارق بن زياد - مدينة صرمان
Abstract
This study aimed to investigate the nature of the relationship between the availability of a stimulating classroom environment (psychologically, physically, and organizationally) and the level of creative thinking (fluency, flexibility, originality) among upper elementary students. It also sought to examine differences in creativity attributable to gender and grade level variables.
The study adopted a descriptive-analytical approach. Two main instruments were applied: the "Stimulating Classroom Environment Scale" and the "Creative Thinking Test" on a sample of 250 students.
The results revealed:
- A high overall level of both the stimulating classroom environment and creative thinking among the sample.
- A strong, positive, and statistically significant correlation between the stimulating classroom environment and creative thinking.
- Statistically significant differences in creative thinking levels in favor of females compared to males.
- Statistically significant differences in creative thinking levels in favor of sixth-grade students compared to their counterparts in the fourth and fifth grades.
The study concluded that the classroom environment plays a pivotal role in developing creative thinking. It recommended the necessity of improving spatial flexibility and providing resources, designing activities that specifically target the development of originality, training teachers on creative teaching strategies, and reviewing curricula to systematically support creativity.
Downloads
References
1. أبو جادو، صالح محمد علي. (2018). علم النفس التربوي. (ط.10). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
2. الخطيب، أحمد شفيق. (2015). تنمية الإبداع وحل المشكلات لدى الأطفال. القاهرة: دار الفكر العربي.
3. العمري، فوزية بنت عبد الرحمن. (2014). الضغوط المهنية وعلاقتها بالاحتراق الوظيفي لدى معلمات التعليم العام في مدينة الرياض. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. (مُقتبس من الملف الأصلي كنموذج).
4. المطيري، ناصر بن عوض. (2012). الضغوط النفسية لدى معلمي المدارس وعلاقتها بالرضا الوظيفي. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، 13(1)، 1-25. (مُقتبس من الملف الأصلي كنموذج).
5. هيكل، صفاء عبد العزيز. (2019). علم النفس المهني وتحديات بيئة العمل. الإسكندرية: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر. (مُقتبس من الملف الأصلي كنموذج).
6. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
7. Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
8. Torrance, E. P. (1974). The Torrance tests of creative thinking: Norms-technical manual. Princeton, NJ: Personnel Press.
9. Rogers, C. R. (1961). On becoming a person: A therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin.
10. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing Company. (مُقتبس من الملف الأصلي كنموذج).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








