العلاقة بين الكفاءة الذاتية للمديرين التربويين وفاعلية إدارة الأزمات في البيئة التعليمية

Authors

  • عبد السلام رمضان المرابط كلية التربية الزاوية / جامعة الزاوية , Author

Keywords:

Self-efficacy, Crisis Management, Educational Leaders, Educational Environment.

Abstract

This research employed a descriptive-analytical approach and a systematic literature review of 56 studies published between 2015-2025 to explore the relationship between educational leaders' self-efficacy and their effectiveness in crisis management within educational settings. The study's significance arises from the critical need to understand the educational leadership's role in facing contemporary challenges, thereby supporting the development of training programs and selection of effective leaders to ensure educational continuity and quality. The objectives were to identify the levels of both variables as presented in the reviewed literature, and to investigate the nature and related aspects of their relationship. Data extracted from the studies were analyzed using thematic analysis. Findings showed a strong positive correlation between self-efficacy and crisis management effectiveness (R=0.723), with self-efficacy tangibly contributing (38.3%) to enhancing effectiveness. Results also underscored the importance of transformational and proactive leadership and the influence of contextual factors. The study recommends incorporating self-efficacy in leader selection, developing targeted training, fostering supportive environments, and conducting future research in diverse contexts using integrated (longitudinal/mixed) methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

إبراهيم، نبيل وليم حنا (2022). الكفاءة الذاتية وعلاقتها بالمرونة النفسية واتخاذ القرار لدي عينة من مديري المدارس. مجلة كلية الآداب بالوادي الجديد، 7(14)، 725-775. doi: 10.21608/mkwn.2022.260180

أبو خريص، عمران علي (2020). واقع استخدام أساليب إدارة الأزمات بالجامعات الليبية: دراسة حالة الجامعة الأسمرية الإسلامية، زليتن. مجلة المنتدى الأكاديمي، 4(1)، 133–176.

أصمامة، فاطمة سعيد، وزاكي مسعود القمبري (2021). أساليب القيادة التربوية وفعالية اتخاذ القرار في إدارة أزمة العملية التعليمية. مجلة أنوار المعرفة، 9، 275 - 294.

باغيريب، ياسمين محمد مبارك، وفهد على عبد الله النخعي (2021). مستوى ممارسة مهارات إدارة الأزمات لدى القيادات الإدارية في جامعة عدن. مجلة الآداب للدراسات النفسية والتربوية، 1(9)، 213–268.

البدوي، أمل محمد حسن وأسيل محمد السالك الشنقيطي (2023). علاقة الكفاءة الذاتية بتطوير الأداء الإشرافي للمشرفين التربويين بمحافظة القنفذة. العلوم التربوية، 31(1)، 281-311. doi: 10.21608/ssj.2023.303720

بلحسيني، وردة، وإبتسام حدان (2017). الكفاءة الذاتية المفهوم والبناء النظري. مجلة المداد للبحوث، 5(2)، 6–20.

بلعباس، نادية، ودواجي بوعبد الله ميلود. (2022). القائد التربوي ومهارات التسيير الفعال لتحسين الأداء التربوي والإداري. المجلة الأردنية الدولية أريام للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 4(3)، 126 - 150.

الثبيت، ليون محمد صالح (2020). أساليب التخطيط لتطوير إدارة الأزمات بمدارس التعليم الأساسي. مجلة القراءة والمعرفة، (228)، 215 - 241.

جخراب، محمد عرفات، ومفيدة زبيدي (2017). علاقة الذكاء الانفعالي بالكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني بولاية ورقلة. رسالة ماجستير، جامعة ورقلة-الجزائر.

الجُهني، هناء إبراهيم سمران، ورندة حريري (2021). علاقة القيادة الإبداعية بإدارة الأزمات للمرحلة الثانوية في المدارس الحكومية بجدة. مجلة العلوم التربوية والنفسية. 5(40).

الحدرمي، أمين مطهر (2021). واقع إدارة الأزمات في مكتب التربية والتعليم بمحافظة المحويت. مجلة الباحث الجامعي للعلوم الإنسانية، 24(57)، 260-294. https://doi.org/10.69844/s9g6pf52

رضوان، طارق رضوان محمد (2019). الدور المعدل للكفاءة الذاتية للمديرين في العلاقة بين التوجه الريادي ونجاح المشروعات: دراسة تطبيقية". التجارة والتمويل، 39(3)، 100-143. doi: 10.21608/caf.2019.125924

السيد، أميرة محمد نور الدين (2020). آليات إدارة الأزمات بالمدارس الثانوية العامة فى محافظة الدقهلية في ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجي. مجلة كلية التربية. بنها، 31(122، ج2)، 535-565. doi: 10.21608/jfeb.2020.142784

صالح، محمد أحمد (2022). الكفاءة الإدارية وعلاقتها بإدارة الأزمات لدي عمداء كليات جامعات محافظة بغداد من وجهة نظر رؤساء الأقسام. مجلة الآداب، (140)، 339 - 368.

صالح، ناريمان يوسف (2024). القيادة الاستباقية واستراتيجيات إدارة الأزمات لدى مديري المدارس الثانوية في فلسطين (رسالة دكتوراه). جامعة القدس.

صبري، صلاح يحيى، وسائد ارزيقات (2024). أثر القيادة الإبداعية في إدارة الأزمات في وزارة التربية والتعليم الفلسطينية. مجلة جامعة صنعاء للعلوم الإنسانية. مجلة جامعة صنعاء للعلوم الإنسانية، 1(2)، 651-679.

طياب، محمد، وهدى محمد، وسعداوي محمد (2020). العلاقة بين كفاءة التدريس والكفاءة الذاتية عند أستاذ التربية البدنية والرياضية في ظل متغيري السن والخبرة. مجلة أفكار وآفاق، 8(1)، 83 - 96.

العالم، رانيا إيهاب، ومصطفى السعيد جبريل (2020). القيادة التحويلية والتبادلية للمديرين كما يدركهما معلمو الحلقة الأولى من التعليم الأساسي وعلاقتها بفاعلية الذات. مجلة بحوث التربية النوعية، 2020(58)، 471-501. doi: 10.21608/mbse.2020.130846

العطيوي، ركان حمدان علي (2023). دور التخطيط الإستراتيجي في التعامل مع الأزمات التربوية التي تواجه مديري المدارس الحكومية في مديرية تربية لواء الاغوار الشمالية وأثره على تعلم الطلبة. مجلة كلية التربية (أسيوط)، 39(2.2)، 1-28. doi: 10.21608/mfes.2023.295264

عواد، ايمان داود (2023). الكفاءة الذاتية وعلاقتها بالمواجهة الاجتماعية لدى المرشدين التربويين. مجلة مداد الآداب، 13(33).

عياض، محمد عادل، وحمزة أولاد سالم، محمد عبد الوهاب مخلوفي (2019). أثر الكفاءة الذاتية للقائد في سلوكياته: دراسة حالة مديرية جامعة قاصدي مرباح – ورقلة. رسالة ماجستير، جامعة أم البواقي.

الغامدي، عفاف عثمان، وجيهار صالح العتيبي، ومنال مزيد العتيبي، ونجاح لافي العنزي، ونوره يوسف اليحيى (2022). فاعلية التخطيط التربوي في إدارة الأزمات بمدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية: دراسة تطبيقية. مجلة مارسيل للعلوم الاجتماعية. 1(1)، 1-18.

قشقوش، منى عدنان، ومحمد علي ذيب عاشور، وخالد محمد أحمد العمري (2024). درجة فاعلية إدارة الأزمات لدى المشرفين التربويين داخل الخط الأخضر في ظل جائحة كورونا وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى المعلمين. المجلة التربوية الأردنية، 9، ملحق، 593 - 616.

محمد، على أحمد عباس (2023). الصعوبات والتحديات التي تواجه الإدارة التربوية: دراسة تحليلية. مجلة القلزم للدراسات التربوية والنفسية واللغوية، (19)، 135 - 152.

مطر، محمد محمد إبراهيم، وأسماء الهادي ابراهيم عبد الحي (2024). القيادة الذكية ودورها في إدارة الأزمات بمدارس التعليم الأساسي دراسة ميدانية بمحافظة الدقهلية. مجلة تطوير الأداء الجامعي، 25(1)، 207-271. doi: 10.21608/jpud.2024.227441.1170

المراجع الأجنبية

Adnan, N., Alias, B., & Luo, X. (2024). Exploring the Interplay between Teacher Leadership and Self-Efficacy: A Systematic Literature Review (2013–2024). Education Sciences. https://doi.org/10.3390/educsci14090990.

Alene, A. (2022). The influence of distributed leadership style on educational crisis management (the case of TPLF war) in government secondary schools of Bahir Dar City Administration, Ethiopia. Management in Education. https://doi.org/10.1177/08920206221139636.

Almutairi, Y. (2020). Leadership Self-Efficacy and Organizational Commitment of Faculty Members: Higher Education. Administrative Sciences. https://doi.org/10.3390/admsci10030066.

Ariffin, J., Nasharudin, N., Rami, A., & Zaremohzzabieh, Z. (2024). Crucial competencies for crisis management: the importance of middle leaders’ conceptual skills in navigating turbulent times. International Journal of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2024.2387551.

Bozhynskyi, N., Bozhynskyi, B., Kondratenko, N., Beketov, O., & Shvardak, M. (2021). Features of Management Decisions by the Head of an Educational Institution, Their Assessment in the Conditions of Crisis. Journal of Higher Education Theory and Practice. https://doi.org/10.33423/jhetp.v21i14.4816.

Burhan, I., Azlan, O., Suhailawaty, M., & Johdi, S. (2024). School Leaders’ Leadership Practices and Their Influence on Crisis-Related Problem-Solving and Decision-Making: A Multi-Site Case Study. IIUM Journal of Educational Studies. https://doi.org/10.31436/ijes.v12i1.515.

Burris-Melville, T., & Hill-Berry, N. (2024). When the going gets tough: Educational leadership and resilience in times of crises. Power and Education. https://doi.org/10.1177/17577438241297242.

Chatzipanagiotou, P., & Katsarou, E. (2023). Crisis Management, School Leadership in Disruptive Times and the Recovery of Schools in the Post COVID-19 Era: A Systematic Literature Review. Education Sciences. https://doi.org/10.3390/educsci13020118.

Condon, L., & Grissom, J. (2021). Leading Schools and Districts in Times of Crisis. Educational Researcher, 50, 315 - 324. https://doi.org/10.3102/0013189X211023112.

Corral, M. (2025). Transformational Leadership Qualities, Performance of School Administrators and Teachers’ Self-Efficacy: Basis for Transformational Leadership Model. Journal of Information Systems Engineering and Management. https://doi.org/10.52783/jisem.v10i6s.742.

Dame, L., Dingel, M., Dunbar, R., Winchip, J., & Petzold, A. (2018). Student social self-efficacy, leadership status, and academic performance in collaborative learning environments. Studies in Higher Education, 43, 1507 - 1523. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1265496.

Duzdar, G. (2023). Crisis Management and Effective Communication Methods within the Scope of Guidance Studies in Educational Institutions. Journal of Social Research and Behavioral Sciences. https://doi.org/10.52096/jsrbs.9.18.14.

Guo, J., Wu, X., Kamarudin, S., Jiang, X., & Mahamed, M. (2025). A Comparative Analysis of Crisis Communication Strategies: Handling Faculty Academic Misconduct and Sexual Misconduct in Chinese Higher Education Institutions. SAGE Open, 15. https://doi.org/10.1177/21582440251328551.

Guzman, R., & Felix, E. (2025). Management Practices, Faculty Self-Efficacy, and Institutional Performance: A Narrative Review. Innovare Journal of Education. https://doi.org/10.22159/ijoe.2025v13i3.54189.

Johnson, K. (2024). Crisis Management in Education: Strategies for Resilience and Adaptation in Diverse Cultural Contexts. Jurnal Ar Ro'is Mandalika (Armada). https://doi.org/10.59613/armada.v3i3.2834.

Kadum, H., & Al-Malah, D. (2022). The use of planning in crisis management and its impact on the educational sector: An analytical exploratory study at the Dor Institute of the Northern Technical University. Periodicals of Engineering and Natural Sciences (PEN). https://doi.org/10.21533/pen.v10i1.2607.

Kundu, A. (2020). Toward a framework for strengthening participants' self-efficacy in online education. Asian Association of Open Universities Journal, 15, 351-370. https://doi.org/10.1108/aaouj-06-2020-0039.

Maxouris, P. (2021). School leadership and crisis management: investigating the impact of the COVID-19 pandemic on school reality and ways of management by school principals. . https://doi.org/10.26267/UNIPI_DIONE/932.

Mazurkiewicz, G. (2021). Educational Leadership in Times of Crisis. Risks. https://doi.org/10.3390/RISKS9050090.

Miliaieva, V., Pantiuk, M., Bodak, V., Burkovska, Z., & Prystai, O. (2023). Development of Managerial Competence of Heads of Educational Institutions in Crisis Conditions. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7085.

Osman, Z., Kasbun, N., & Mohamad, R. (2024). Determinants of Leadership Performance in Open Online Flexible Distance Learning Higher Education Institutions: The Mediating Role of Leader Self-Efficacy. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences. https://doi.org/10.6007/ijarafms/v14-i3/22005.

Pharaoh, C. (2024). Critical crisis management competencies: Perspectives from universities of technology leadership. Journal of Contingencies and Crisis Management. https://doi.org/10.1111/1468-5973.70003.

Resultan, B., Hubbard, L., Stone-Johnson, C., & Steilen, K. (2023). Responsible School Leadership: Exploring Role Expansion in Crisis and Beyond. Journal of School Leadership, 33, 472 - 490. https://doi.org/10.1177/10526846231174149.

Reyes, D. (2024). Leadership in Times of Uncertainty: Proactive Crisis Leadership and Strategic Vigilance among School Administrators in a Selected Private Higher Education Institution. International Journal of Social Science and Human Research. https://doi.org/10.47191/ijsshr/v7-i06-53.

Savina, N., & Mykhailova, Y. (2023). Strategic Educational Quality for Crisis Adaptability. Economics & Education. https://doi.org/10.30525/2500-946x/2023-4-14.

Senol, H., Özsat, K., Abakan, R., & Işıktaş, S. (2023). Evaluation of Primary School Administrators' Self-Efficacy Levels and School Leadership Practices. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1294641.

Striepe, M., & Cunningham, C. (2021). Understanding educational leadership during times of crises: a scoping review. Journal of Educational Administration. https://doi.org/10.1108/JEA-03-2021-0057.

Wah, Y., Ramakrishnan, K., Liew, K., Utomo, C., Hoe, E., Abbas, S., & Wong, K. (2024). Assessment of Crisis Management in Higher Education Institutions Towards Academic Quality and Impacts on Students. ACEID Official Conference Proceedings. https://doi.org/10.22492/issn.2189-101x.2024.75.

Williams, T., & Liou, Y. (2023). Framing K-12 School Leaders’ Roles and Competencies in Times of Crisis. Journal of School Leadership, 34, 26 - 46. https://doi.org/10.1177/10526846231187576.

Yurek, U., & Çobanoğlu, F. (2018). School Administrators’ Self-Efficacy Beliefs and Leadership Styles. European Journal of Educational Research. https://doi.org/10.12973/EU-JER.7.3.555.

Zhang, D., & Li, Q. (2023). Self-efficacy-based change in educational administration style and public management model. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9. https://doi.org/10.2478/amns.2023.2.00355.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

العلاقة بين الكفاءة الذاتية للمديرين التربويين وفاعلية إدارة الأزمات في البيئة التعليمية. (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(36), 938-955. https://cjos.histr.edu.ly/index.php/journal/article/view/568