The Impact of Road Geometric Design on Traffic Safety and the Environment: A Case Study of Zliten City, Libya
DOI:
https://doi.org/10.65405/.v10i37.505Keywords:
Traffic safety – Accidents – Environmental impact – Libya – Coastal roads – Accident-induced pollution – Urban planningAbstract
This study examines the relationship between road geometric design and traffic safety on one hand, and the environmental impacts resulting from accidents on the other. The research is based on both field and statistical analyses of accident data in the Municipality of Zliten during the period from 2020 to 2025.
The study relied on official data collected from relevant authorities’ reports, including indicators such as the number of accidents, fatalities, injuries, and financial losses, in addition to the spatial and temporal distribution of these accidents according to road type (coastal, rural, internal, and main). The results revealed a significant increase in accident and fatality rates on rural and coastal roads due to deficiencies in design standards, such as the absence of barriers, poor lighting, and inadequate drainage systems.
Furthermore, the analyses indicated both direct and indirect environmental effects, including animal deaths, agricultural land pollution caused by oil and fuel leakage, and the reduction of cultivated areas as a result of unplanned infrastructure expansion.
The study concluded that it is essential to reconsider road engineering specifications, particularly in rural and agricultural areas, and to link road projects with sustainable environmental planning. It also presented a set of practical and legislative recommendations to support the improvement of environmental and traffic safety in Zliten, thereby reducing human, economic, and environmental losses.
Downloads
References
1. السويح، س. (2019). تحليل هندسي ومروري لحوادث الطرق في المناطق الحضرية. كلية الهندسة – جامعة طرابلس.
2. حمدي، م.، وعبد القادر، س. (2021). الطرق الريفية والتأثير البيئي في ليبيا: تحليل ميداني. مجلة البحوث الجغرافية، 18(2)، 45–67.
3. إدارة المرور – بلدية زليتن. (2024). التقرير السنوي لإحصائيات الحوادث للفترة 2020–2024. قسم الإحصاء والتحقيقات.
4. وزارة الداخلية الليبية. (2022). الدليل الإحصائي الوطني للحوادث المرورية. طرابلس: مركز المعلومات.
5. الجغرافي، أ. (2020). التحليل المكاني للنقاط السوداء للحوادث في المدن الليبية. أطروحة ماجستير غير منشورة، جامعة مصراتة.
6. جامعة طرابلس. (2020). التأثير البيئي لحوادث الطرق على المناطق الزراعية: دراسة حالة جنوب مصراتة. مجلة البحوث البيئية الليبية، 5(2)، 55–70.
7. إسماعيل، ع. (2021). التأثير البيئي لحوادث الطرق: قراءة في الأثر والتدبير البيئي. مجلة العلوم البيئية الليبية، 7(1)، 33–52.
8. وزارة المواصلات – إدارة الطرق والجسور. (2023). كتيب المعايير التصميمية للطرق الريفية في ليبيا (الطبعة الثانية). طرابلس.
9. المجلس العالمي للسلامة. (2019). تقرير معايير التصميم الحديثة وأثرها على تقليل الحوادث. جنيف: المجلس العالمي للسلامة على الطرق.
10. دراسة حالة – تونس. (2021). تحديات الطرق الريفية في شمال إفريقيا: غياب التصريف وأثره على السلامة المرورية. المجلة المغاربية للهندسة المدنية، 12(3)، 77–89.
11. World Health Organization (WHO). (2023). Global Status Report on Road Safety. Geneva: WHO.
12. United Nations Environment Programme (UNEP). (2022). Transport and Environment in Developing Countries: Strategies for Sustainable Mobility. Geneva: UN Publications.
13. Al-Kilani, M., & Bashir, H. (2021). Geospatial assessment of road accident hotspots in coastal Libyan cities. International Journal of Transport & Urban Development, 9(4), 120–135
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








