قسم السينما والتلفزيون التكوين البصري في الفيلم التسجيلي

Authors

  • د.سالم عمر على الشائبي1 أ. فتحي فرج خليفة مسعود2 المعهد العالي لتقنيات الفنون , Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/.v10i37.491

Keywords:

Visual Composition, Documentary Film, Cinematic Lighting, Camera Angles, Color in Cinema, Visual Storytelling, Arab Documentary Films.

Abstract

Visual composition is one of the fundamental elements in documentary filmmaking, playing a significant role in enhancing visual storytelling and conveying messages and meanings that complement text and dialogue. Documentary films rely heavily on visual imagery to express issues and events, making visual composition a crucial tool for impactful communication.

This research focuses on studying and analyzing visual composition in documentary films by highlighting its core elements, such as lighting, colors, and camera angles. The study also addresses the challenges faced by Arab documentary filmmakers in effectively utilizing visual composition, offering solutions and recommendations to improve visual quality in this field.

A selection of Arab and international documentary films has been analyzed to explore how visual composition is used to enhance storytelling and highlight the role of visual elements in creating a rich viewing experience that deepens audience perception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. عبيدو، محمد. (2018). جماليات الصورة السينمائية. دار نون للنشر والتوزيع.

2. وليمسون، بيتر. (2015). فن التكوين البصري في السينما. لندن: دار أكسفورد للنشر.

3. دانتون، إدوارد. (2017). التكوين البصري: المفاهيم والأسس. نيويورك: دار بلومزبري.

4. جارسيا، جون. (2016). التكوين في السينما الوثائقية: دراسة تحليلية. باريس: دار نشر السينما الحديثة.

5. فورد، جيسيكا. (2018). علم الألوان في السينما. نيويورك: دار بلومزبري للنشر.

6. كوبر، جوناثان. (2019). فن زوايا التصوير. باريس: دار نشر السينما الحديثة.

7. هاريسون، إريك. (2020). التركيز البصري في السينما. كامبريدج: دار جامعة كامبريدج.

8. فيشر، مارك. (2021). التكوين البصري والسرد العاطفي. نيويورك: دار ماكجرو هيل.

9. مايرز، آدم. (2022). رمزية الصورة في السينما التسجيلية. شيكاغو: جامعة شيكاغو للنشر.

10. بوردويل، ديفيد. (2018). التكوين البصري في السينما: تحليل الصورة وأثرها النفسي. نيويورك: دار بلومزبري.

11. كازينز، مارك. (2019). فن السرد البصري في الأفلام التسجيلية. لندن: دار نشر السينما العالمية.

12. داير، ريتشارد. (2020). الألوان والإضاءة في الأفلام الوثائقية. شيكاغو: جامعة شيكاغو للنشر.

13. كمال، أحمد. (2021). التحديات التي تواجه التكوين البصري في الأفلام العربية. القاهرة: دار النشر الأكاديمي.

14. توب، مايكل. (2020). التكوين البصري في الأفلام التسجيلية: النظرية والتطبيق. باريس: دار نشر السينما الحديثة.

15. عيسى، خالد. (2022). الأفلام التسجيلية العربية: بين التوثيق والجماليات البصرية. بيروت: دار الساقي.

16. الفقي، عمر. (2023). دور التدريب في تطوير المهارات البصرية لصناع الأفلام. عمان: دار الفكر للنشر.

17. حيدر، سامي. (2020). الإنتاج السينمائي والتكوين البصري في الأفلام الوثائقية. دمشق: دار نون للنشر.

18. الجندي، ندى. (2022). التكوين البصري في مناهج السينما: دراسة تحليلية. القاهرة: دار الكتب والوثائق.

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

قسم السينما والتلفزيون التكوين البصري في الفيلم التسجيلي. (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 1759-1775. https://doi.org/10.65405/.v10i37.491