الرؤية الفنية والجمالية لمختارات من الزخارف الإسلامية لمسجد مصطفى قرجي بطرابلس

Authors

  • عزيزة العجيلي المعهد العالي للتقنيات الفنون، طرابلس، ليبيا , Author
  • سالم الشائبي المعهد العالي للتقنيات الفنون، طرابلس، ليبيا , Author

DOI:

https://doi.org/10.65405/.v10i37.481

Keywords:

Islamic decorations, aesthetic.

Abstract

The Mustafa Gurji Mosque, built in 1833-1834 AD and located in the Libyan city of Tripoli, is distinguished by some unique artistic, aesthetic, and decorative features that set it apart from other mosques from the Ottoman era. This study seeks to identify the historical and artistic aspects and stages of development of Islamic decorations, in addition to discussing their types and aesthetic value. She also touched upon the artistic style used in implementing these decorations and the materials used to implement them, especially on the interior walls, which were covered with ceramic tiles and plaster decorations, and on the sanctuary and pulpit. Or in terms of the decorative elements implemented themselves, which varied in form between plant motifs such as branches, leaves and flowers, and geometric motifs such as geometric decorative lines, straight, broken, divided, circular and zigzag.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. بشير، فارس، سر الزخرفة الإسلامية، القاهرة، المعهد الفرنسي للأثار الشرقية،1948، ص3.

2. حسن، الباشا، موسوعة العمارة والفنون الإسلامية ط2، القاهرة، دار المعارف للكتب، 1991م.

3. شوحان، احمد، رحلة الخط العربي من المسند الي الحديث، دراسة، دمشق، منشورات اتحاد الكتاب العرب. 2001م.

4. زكي محمد حسن، في الفنون الإسلامية، الناشر مؤسسة هنداوي، 2014، ص 49.

5. البهنسي، صلاح احمد، (2004)، طرابلس الغرب، دراسات في التراث المعماري والفني، ط 1، دار الافاق العربية، ص79.

6. طالو، محي الدين، (1986)، الفنون الزخرفية، دار دمشق لطباعة والنشر، ط1، ص16

1. فؤاد، داليا احمد فؤاد، 2000، الزخارف الإسلامية الاستفادة منها في تطبيقات معاصرة، القاهرة، كلية الفنون التطبيقية، رسالة ماجستير، جامعة حلوان، ص14,4,2

2. هيله عقيل العقيل،2024، القيم الجمالية للمآذن في الفنون العمارة الإسلامية، أستاذ النقد والتذوق الفني المساعد كلية التربية، جامعة المجمعة، المملكة العربية السعودية، ص735.

3. لبيض الهادي خليل، بن حليمة الصحراوي، (2020)، جمالية تصميم الوحدة الزخرفية في العمارة الإسلامية، كلية الآداب العربي والفنون جامعة مستغانم، مختبر الجماليات البصرية.

4. فتحية سليمان الصديق، (2007-2008) فنون القاشاني بالمساجد العثمانية في طرابلس الغرب، كلية الآداب والعلوم الخمس، الدراسات العليا- قسم الاثار السياحية، شعبة الاثار الإسلامية، دراسة اثرية فنية، رسالة ماجستير.

5. حنان محمد علي بن نافع، (2007-2006) العناصر الزخرفية المعمارية بمدينة طرابلس خال العهد العثماني (1911-1551)، كلية الآداب والعلوم الخمس، الدراسات العليا، قسم الاثار السياحية، شعبة الاثار الإسلامية، دراسة اثرية فنية، رسالة ماجستير.

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

الرؤية الفنية والجمالية لمختارات من الزخارف الإسلامية لمسجد مصطفى قرجي بطرابلس. (2025). Comprehensive Journal of Science, 10(37), 1836-1850. https://doi.org/10.65405/.v10i37.481

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.