The Impact of Implementing Total Quality Management on Improving Academic Performance From the Perspective of Faculty Members (Case Study: Al-Jafara University)
DOI:
https://doi.org/10.65405/.v10i37.412Keywords:
Job Performance Improvement, Total Quality Management, Faculty MembersAbstract
Libyan universities are facing increasing challenges in improving the quality of education as well as academic and administrative performance. In light of these challenges, Total Quality Management (TQM) has emerged as a significant strategic approach to enhancing institutional performance. This study aims to analyze the impact of implementing TQM principles on performance improvement at Al-Jufrah University, based on the evaluations and perspectives of faculty members, who are considered among the most important stakeholders in the educational process, and to examine whether the level of university performance varies according to certain variables.
The researchers employed a descriptive-analytical method to achieve the study objectives. A questionnaire consisting of 27 items was distributed to 168 faculty members, of whom 150 responded. Data were statistically processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), applying appropriate statistical methods, including Cronbach’s Alpha, to assess reliability and validity.
Statistical analysis of the data revealed a strong, positive, and statistically significant correlation between the application of TQM principles and performance improvement. The results also demonstrated a direct and substantial effect of TQM implementation on performance enhancement. Among the dimensions, customer focus ranked as the most influential, followed by top management support, and then continuous improvement.
The study concluded with several recommendations, most notably the need to provide professional development programs for staff members and to ensure adequate and appropriate resources are available to achieve the objectives of the educational process. Additionally, the study recommended conducting further research in the future to explore models of TQM application in education and their relationship with various variables
Downloads
References
ابن منظور. (1988). لسان العرب (ج2، ص 72). بيروت: دار الجيل.
أحمد، إبراهيم أحمد. (2003). الجودة الشاملة في الإدارة التعليمية والمدرسية (ص 166). الإسكندرية، مصر: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.
البقمي، ع. م., شمسي، م. أ., & غوش، أ. (2022، 20 نوفمبر). إدارة الجودة الشاملة ودورها في تحسين الأداء التشغيلي في الإدارات التعليمية في المملكة العربية السعودية: دراسة ميدانية لإدارات التعليم في المنطقة الشرقية. International Journal of Research and Studies.
الدهمشان، ج., & السيسي، ج. (2004). تقييم بعض جوانب الأداء الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس بجامعة المنوفية من خلال آرائهم. مجلة البحوث النفسية والتربوية، جامعة المنوفية، 19(3).
السامرتي، م. (2007). إدارة الجودة الشاملة في القطاعين الإنتاجي والخدمي (الطبعة الأولى، ص 38). عمان: دار جرير للنشر والتوزيع.
الزعبي، ع. ف., & الوادي، ح. ح. (2011). مستلزمات إدارة الجودة الشاملة كأداة لتحقيق الميزة التنافسية في الجامعات الأردنية: دراسة تحليلية. المجلة العربية لضمان جودة التعليم العالي.
العونمي، ع. م. أ. (2007). تقويم مناهج اللغة العربية في المراحل الثانوية في الجمهورية اليمنية في ضوء معايير الجودة الشاملة (رسالة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية، جامعة أسيوط، ص 12.
علي، صالح عليمات. (2004). إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية (الطبعة الأولى، ص 185–186). الأردن: دار الشروق.
علي، لرقط. (2009). إمكانية تطبيق إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي بالجزائر: المبررات والمتطلبات الأساسية. جامعة الحاج لخضر.
عدنمان، ب. أ. ب. ر. (2007، 28 مارس). مدى تقبل المعلمين لمعايير الجودة الشاملة في التعليم. بحث مقدم للقاء السنوي الرابع عشر للجمعية السعودية للعلوم والتربية والتقنية (جستن) – الجودة في التعليم، ص 11.
عابدين، م. ع. (2003). تقييم أعضاء هيئة التدريس لبرامج الدراسات العليا في جامعة القدس. مجلة النجاح للأبحاث، العلوم الإنسانية، 7(1).
النعمان، ع. ف. (مترجم). (1997). إدارة الجودة الشاملة: نظرة عامة (ج 2، ص 12). القاهرة: مركز الخبرات المهنية للإدارة. (تأليف: جابونسكي، جوزيف).
النجار، ف. (2002). إدارة الجامعات بالجودة الشاملة. القاهرة، مصر: إيتراك للنشر والتوزيع.
نجار، ز., & شحاتة، ح. (2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية (ص 285). القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
حموه، ن. ط. م., & الذبياني، ن. ع. ع. (2017). أثر تحسين البيئة المدرسية في ضوء إدارة الجودة الشاملة على تعزيز التحصيل الدراسي لطلاب المرحلة الثانوية بمحافظة ينبع.
هاعستروم، د. و. (2009). إدارة الجودة الشاملة: أسس وتطبيقات. القاهرة: دار كنوز للنشر والتوزيع.
ردمان، أ. ع. م., & بن عليوان، س. س. (2024، 26 ديسمبر). أثر استراتيجيات إدارة المعرفة على تحسين مستوى إدارة الجودة الشاملة: دراسة ميدانية على كليتي التربية، والعلوم الإدارية بجامعة المهرة. مجلة جامعة المهرة للعلوم الإنسانية.
اللقاني، أ.، والجمل، ع. (1996). معجم المصطلحات التربوية المعرّفة في المناهج وطرق التدريس. القاهرة: عالم الكتب.
محمد، إ. ف. (2010). تصور مقترح لنظام تقويم شامل لأداء عضو هيئة التدريس بالجامعات المصرية في ضوء خبرات بعض الدول. المؤتمر العلمي السنوي الثامن عشر: اتجاهات معاصرة في تطوير التعليم في الوطن العربي (ج 2، ص ص 677–818). مصر.
ويلسون، ج. (2000). سيكولوجيا فنون الأداء (ترجمة ش. عبد الحميد). سلسلة عالم المعرفة، العدد 258. الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب.
غيلاسبي، ك. ه. (2006). دليل لتطوير هيئة التدريس: إرشادات عملية وأمثلة ومصادر (ترجمة ز. السمهوري). الرياض: مكتبة العبيكان للنشر.
تانيا/ المراجع الأجنبية
Ali, M., & Kumar, S. R. (2010). Implementing of total quality management in higher education. Asian Journal of Business Management.
Narasimbam, R. (2007). Strategy supply management: A total quality management imperative advances in the management of organization quality (Vol. 2). London.
Rhodes, L. A. (1997). On the road to quality. Congress Library, U.S.A., p. 37c.
Todorut, V. A. (2013, July). The need of total quality management in higher education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 1105–1110.
Waterbury, T. (2008). Lean in higher education: A Delphi study to develop performance metrics and an educational lean improvement model for academic environments (Doctoral dissertation). Capella University. UMI Number: AAT 3331426.
Ainin, S., Bahri, S., & Ahmed, A. (2012). Evaluating portal performance: A study of the National Higher Education Fund Corporation portal. Telematics and Informatics, 29(3), 314–323. Elsevier.
Good, V. C. (1973). Dictionary of education. New York, NY: McGraw-Hill.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








