قلق الامتحان وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى طلاب التعليم الجامعي ( دراسة ميدانية على طلاب كلية التربية – جنزور)

Authors

  • فهيمة الطيب ديكنة قسم رياض الأطفال – كلية التربية – جنزور – جامعة طرابلس , Author

Keywords:

Anxiety, Exam Anxiety, Achievement Motivation

Abstract

This study investigates the relationship between exam anxiety and achievement motivation among students at the Faculty of Education, Janzour. Specifically, it seeks to answer the following questions:

  • What is the level of exam anxiety among students at the Faculty of Education, Janzour?
  • What is the level of achievement motivation among these students?
  • Is there a statistically significant relationship between exam anxiety and achievement motivation among the students?

A descriptive-analytical research design was employed. The study sample comprised 145 female students. Two standardized instruments were used to collect data: an exam anxiety scale and an achievement motivation scale. Both instruments were tested for validity and reliability to ensure the accuracy and consistency of the measurements.

The findings reveal that the students generally exhibited low levels of exam anxiety while demonstrating high levels of achievement motivation. Furthermore, no statistically significant correlation was observed between exam anxiety and achievement motivation among the study sample.

These results suggest that, within this context, exam anxiety does not significantly influence students’ motivation to achieve, highlighting the need for targeted interventions that focus on other potential factors affecting achievement motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. أديب الخالدي (2006): مرجع في علم النفس الإكلينيكي (المرضى) الفحص والعلاج، دار وائل للنشر والتوزيع.

2. أمل أنور عبد العزيز (1990): التداخل المعرفي وقلق الاختبار وعلاقتها بالأداء في أحد القدرات العقلية لدى طلبة كلية التربية بجامعة المنيا، رسالة ماجستير غير منشورة – جامعة المنيا.

3. البار الرميساء (2014): المناخ التنظيمي وعلاقته بدافعية الإنجاز، جامعة محمد خيضر، بسكرة.

4. تبانى صلاح الدين وبوحلاسي رقية (2022): مستوى قلق الامتحان لدى طلبة الباكالوريا: دراسة ميدانية بثانوية محمود بن محمود قالمة.

5. حنان فوزي يدوي وبدر محمد سيد عبد الجليل (2012): العوامل المؤثرة على الدافعية للإنجاز والتحصيل الدراسي، مجلة الطفولة، العدد التاسع، الجزء الثاني.

6. حنان فوزي يدوي وبدر محمد سيد عبد الخليل (2012): العوامل المؤثرة على الدافعية للإنجاز والتحصيل الدراسي، مجلة الطفولة والتربية، العدد التاسع.

7. جوابي لخضر (2016): الضغوط النفسية المدركة وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى أساتذة التعليم الثانوي، مجلة آنسة للبحوث والدراسات، العدد الخامس عشر، المجلد الأول.

8. عبد الرحمن صالح الأزرق (2000): علم النفس التربوي، مكتبة طرابلس العالمية للنشر والتوزيع، طرابلس، ليبيا.

9. عبد الرحمن صالح الأزرق (2000): علم النفس التربوي للمعلمين، طرابلس، ليبيا.

10. عبد الطيف خليفة (2002): الدافعية للإنجاز، دار غريب للنشر والتوزيع، القاهرة.

11. عصام على الطيب (2006). علم النفس المعرفي. القاهرة: دار عالم الكتاب للنشر والتوزيع.

12. على محمد وغريب العربي (2018): قلق الامتحان وعلاقته بتقدير الذات بأبعاده لدى تلاميذ السنة ثالثة ثانوي، مجلة التنمية البشرية، الجزائر.

13. أمحمد محمد صالح الاحول (2017): قلق الامتحان (المساعد/ المعوق) وعلاقته بالدافع الإنجاز لدى طلبة كلية الآداب والعلوم ترهونة، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم علم النفس بمدرسة العلوم الإنسانية، الأكاديمية الليبية.

14. طارق كمال (2006): أساسيات علم النفس التربوي. عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.

15. طارق محمد عبد الوهاب حمزة (2007). قلق الاختبار وعلاقته بالأداء الأكاديمي وبعض المتغيرات الديموجرافية، علم النفس، القاهرة.

16. فايزة بوتره والزهرة الأسود (2020): قلق الامتحان وعلاقته ببعض المتغيرات لدى تلاميذ السنة ثالثة ثانوي: دراسة ميدانية بمنطقة كركوبية خليفة الرابح الوادي، جامعة الوادي، مجلة العلوم النفسية والتربوية، الجزائر.

17. فاطمة عبد الرحيم النواسية (2015): أساسيات علم النفس، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.

18. ميمي أحمد السيد (2015): العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الإنجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية، دراسات تربوية ونفسية، مجلة كلية التربية الزقازيق، المجلد الثاني، العدد 88.

19. محمود عبد الحليم منسي (2000): علم النفس التربوي للمعلمين، الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية للنشر والتوزيع.

20. عبيدات، دوقان (2005): البحث العلمي: مفهومه وأدواته وأساليبه، عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.

21. محمد شحاته ربيع (2010): أصول علم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

قلق الامتحان وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى طلاب التعليم الجامعي ( دراسة ميدانية على طلاب كلية التربية – جنزور). (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(36), 225-243. https://cjos.histr.edu.ly/index.php/journal/article/view/406

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.