المنهج الوصفي أنواعه وخطوات تطبيقه في مجال البحث العلمي

Authors

  • أسامة الحراري أبوخريص جامعة الزنتان - كلية التربية يفرن – قسم علم النفس , Author

Abstract

 The descriptive method is considered the most widely used among scientific research methodologies due to its comprehensiveness, flexibility, and ability to study reality. It is more accurate and realistic than the historical method and easier to apply than the experimental method, as it does not require high-level resources for implementation in real settings. This has led most studies and research across various scientific and educational fields to adopt this method.

In addition, the diversity of approaches that fall under the descriptive method—such as the comprehensive survey, case study, and correlational study—has added great value and importance to its application. This significance becomes evident through the steps of the descriptive method, which include formulating the problem or phenomenon under study, setting hypotheses, and collecting information through various means such as interviews, observation, and questionnaires.

Despite its advantages, the descriptive method is not free from some limitations, which, however, do not diminish its importance and role in scientific research. Among these limitations is the researcher’s occasional inability to control variables, which may negatively affect the results, as well as the possibility of researcher bias toward certain opinions or suggestions influenced by personal inclinations and preferences, thus compromising Lacking objectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1 – البلداوي ، عبدالحميد . (2007) . البحث العلمي والتحليل الاحصائي . دار الشروق . عمان .

2 - الرفاعي ، أحمد . (2009) . مناهج البحث العلمي وتطبيقاته . دار وائل للنشر . الأردن .

3 - العزاوي ، رحيم ، (2008) . مقدمة في منهج البحث العلمي . ط1 . دار دجلة . عمان .

4 - النجار ، خالد . (2008) . دراسة الحالة . مركز التنمية . الرياض .

5 - حسين ، سمير . (1983) . تحليل المضمون . عالم الكتاب . القاهرة .

6 - خليل ، محمد . (2007) . مدخل إلى مناهج البحث في التربية . ط1 . دار المسيرة للطباعة والنشر . عمان .

7 - سرحان ، محمد . (2019) . مناهج البحث العلمي . ط 3 . دار الكتب - صنعاء .

8 - سلمان ، سعد . (2018) . منهجية البحث العلمي . دار أسامة للنشر . عمان.

9 – عبدالحميد ، محمد . (2020) . المنهج الوصفي في البحث العلمي . دار النهضة العربية للنشر . القاهرة .

10 - عبدالحي ، رمزي . (2009) . البحث العلمي في الوطن العربي . ط1 . زهراء الشرق . القاهرة .

11 - عبدالسلام ، محمد . (2020) . مناهج البحث في العلوم الاجتماعية . مكتبة نور .

12 - عبيدات ، ذوقان . (2015) . البحث العلمي مفهومه وادواته . دار الفكر . عمان.

13 - عبيدات ، محمود وآخرون . (1999) . منهجية البحث العلمي . دار وائل للنشر . الاردن

14 - عطية ، محسن . (2009) . البحث العلمي في التربية . دار المناهج للنشر والتوزيع . عمان . الأردن .

15 - عمر ، سيف الإسلام .(2009) . الموجز في منهج البحث العلمي .ط 1 . دار الفكر . دمشق .

الرسائل والدوريات :

1 – قلش ، عبدالله . (2016) . دروس في منهجية البحث العلمي . كلية العلوم الاقتصادية . الجزائر .

Downloads

Published

2025-11-09

How to Cite

المنهج الوصفي أنواعه وخطوات تطبيقه في مجال البحث العلمي. (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(36), 887-897. https://cjos.histr.edu.ly/index.php/journal/article/view/367