The Use of Artificial Intelligence Tools in Scientific Research: A Case Study of Faculty Members at the College of Arts and Sciences Qaminis
DOI:
https://doi.org/10.65405/.v10i37.324Keywords:
: الذكاء الاصطناعي , البحث العلمي , مؤسسات التعليم العالي , الكتابة الاكاديمية ,أدوات الذكاء الاصطناعي , الثورة الرقمية .Abstract
The concept of artificial Intelligence (AI) , Along with its comprehension and utilization in scientific research, has become increasingly essential for researchers, AI contributes significantly to the extraction of valuable insights, the analysis of large - scale datasets, and the acceleration of data processing .Broadly speaking , the field of AI focuses on the cognitive processes employed by humans To perform tasks typically regarded as intelligent. This study aims to identify the AI tools employed in scientific research and to examine the challenges encountered by faculty members in higher education institution. Furthermore, it investigates the extent to which these tools are utilized and the benefits derived from their application in the research domain. A descriptive research methodology was adopted, and data were collected using an questionnaire.
Downloads
References
Bakkah.com.1 / (2025) خدمات بكه للمنشآت "تاريخ الذكاء الاصطناعي" مراحل تطوره و أشهر علمائه.
2.احمد بوهكو (2024) المركز الديمقراطي للدراسات المانيا، الذكاء الاصطناعي "رؤي متعدد التخصصات"،.
3.ا.عبدالرازق مختار واحمد محمد (2023) تطبيقات الذكاء الاصطناعي و اثرها في تنمية الذات اللغوية الإبداعية39)).
ChatGPT.4
5.Chouini Khalid ((202 توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في تعزيز التعليم العالي و البحث العلمي (1945).
6.فوزي محمود اللافي (2024) تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في تطوير أداء الجامعات الليبية (524-536)
7. ياسمين حسين (2024) اثر تطبيقات الذكاء الاصطناعي علي انتاج البحث العلمي في الجامعات
8.د. جولين اديب و اخرون (2022،2023) بحوث أدوات الذكاء الاصطناعي مجالات تطبيقها في كتابة الحث العلمي (1020).
9.احمد المنشاوي ( (2024بيئة تعلم الكترونية قائمة علي النظرية التواصلية لتنمية مهارات بعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي لدي طلبة الدراسات العليا بكلية التربية أسيوط)
10احمد ماهر و حجازي ياسين (2023) استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي دراسة تحليلية.
11.حسن (2020) التعرف علي الاطار المفاهيمي للذكاء الاصطناعي و دور تطبيقاته في دعم المجالات البحثية.
12.الزروقي (2020) أهمية تطبيقات الذكاء الاصطناعي في دعم و تحسيت جودة التعليم العالي.
13. الاسطل (2020) تطوير نموذج قائم علي الذكاء الاصطناعي و الكشف علي فاعليته في تنمية مهارات البرمجة لدي طلاب الجامعة للعلوم و التكنولوجيا بخان يونس.
14. مذكور (2021) الذكاء الاصطناعي و مستقبل التعليم عن بعد.
المراجع الأجنبية:
1-Topolnik (2023): AI Technologies in Education and Their Opportunities &Challenges.
2-Kiszl and Winkler (2021): While specific perspectives of university Office in Hungary on artificial intelligence (AI) are not extensively documented. insights. can be drawn from related studies and national strategies.
3- Bulut (2022): Advantages and Disadvantages of Using AI Models in Education.
4-Michael (2023): Benefits of Integrating AI Technologies in Education
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








