الإيقاع الزمني في رواية اختفاء لهشام مطر

Authors

  • إيناس البشير الطاهر مسعود كلية الآداب الزاوية / جامعة الزاوية , Author

Abstract

Temporal Rhythm in Hisham Matar's " disappearance"

Time is an essential element in the structure of a novel; it contributes to shaping its world and acts as the backbone that connects its various parts. It serves as the framework within which events unfold and characters move. This paper aims to shed light on the temporal rhythm in the novel *disappearance* by the Libyan-British writer Hisham Matar, focusing on the different techniques of rhythm and the narrative functions that result from using these techniques.

Matar demonstrates remarkable artistic skill in varying the narrative rhythm. The novel is rich in this diversity, as he sometimes employs techniques and strategies to accelerate the narrative pace, such as *summary* and *ellipsis*, and at other times, he resorts to slowing down or halting narrative time through the use of *scene* and *descriptive pause*. This study explores the semantic, aesthetic, and artistic dimensions of each of these different patterns..

Downloads

Download data is not yet available.

References

1- مندلاو، الزمن والرواية، ترجمة: بكر عباس، دار صادر للطباعة والنشر، بيروت، الطبعة الأولى، 1997، 75.

2- محمود أمين العالم، أربعون عامًا من النقد التطبيقي في القصة والرواية العربية المعاصرة، دار المستقبل العربي، القاهرة، 1994، 30.

3- هانز ميرهوف، الزمن في الأدب، ترجمة: د. أسعد رزوق، مراجعة: العوضي الوكيل، سجل العرب، القاهرة، 1972، 9.

4- صلاح فضل، نظرية البنائية في النقد الأدبي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، الطبعة الثالثة، 1987، 71.

5- جيرار جينيت، خطاب الحكاية بحث في المنهج، ترجمة: محمد معتصم وآخرون، المجلس الأعلى للثقافة، الطبعة الثانية، 1997، 109.

6- ينظر: حميد لحمداني، بنية النص السردي من منظور النقد الحديث، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، الطيعة الأولى، 1991، 76.

7- هشام مطر، رواية اختفاء، ترجمة: محمد عبد النبي، دار الشروق، القاهرة- مصر، الطبعة الثالثة، 2023، 34.

8- سيزا قاسم، بناء الرواية (دراسة مقارنة في ثلاثية نجيب محفوظ)، مهرجان القراءة للجميع، مكتبة الأسرة، 2000، 56.

9- هشام مطر، رواية اختفاء، 66.

10- المصدر نفسه، 158.

11- المصدر نفسه، 70.

12- حسن بحراوي، بنية الشكل الروائي، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت- لبنان، الطبعة الثانية، 2009، 155.

13- هشام مطر، رواية اختفاء، 156.

14- هشام مطر، رواية اختفاء، 8.

15- ينظر: المصدر نفسه، الصفحة نفسها.

16- المصدر نفسه، 110.

17- المصدر نفسه، 31.

18- لطيف زيتوني، معجم مصطلحات نقد الرواية، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت، الطبعة الأولى، 2002، 74.

19- حسن بحراوي، بنية الشكل الروائي، 156.

20- هشام مطر، رواية اختفاء، 36.

21- المصدر نفسه، 45.

22- المصدر نفسه، 88.

23- المصدر نفسه، 7.

24- المصدر نفسه، 179.

25- المصدر نفسه، 48.

26- المصدر نفسه، 206.

27- جيرارجينيت، خطاب الحكاية بحث في المنهج، 102.

28- حسن بحراوي، بنية الشكل الروائي، 166.

29- هشام مطر، رواية اختفاء، 66.

30- المصدر نفسه، 19.

31- المصدر نفسه، 203-204.

32- سيزا قاسم، بناء الرواية (دراسة مقارنة في ثلاثية نجيب محفوظ)، 117.

33- حسن بحراوي، بنية الشكل الروائي، 177.

34- أيمن بكر، السرد في مقامات الهمذاني، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 1998، 37.

35- سعد العتابي، البنية السردية في روايات عبد الرحمن مجيد الربيعي، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة المستنصرية، بغداد، 1994، 197.

36- هشام مطر، رواية اختفاء، 141.

37- سيزا قاسم، بناء الرواية (دراسة مقارنة في ثلاثية نجيب محفوظ)، 80.

38- الصواب: برؤوسها.

39- هشام مطر، رواية اختفاء، 9.

40- المصدر نفسه، 36-37.

Downloads

Published

2025-11-09

How to Cite

الإيقاع الزمني في رواية اختفاء لهشام مطر. (2025). Comprehensive Journal of Science, 9(36), 345-354. https://cjos.histr.edu.ly/index.php/journal/article/view/285